W połowie marca ruszy przebudowa tunelu kolejowego na trasie między Wrocławiem a Jelenią Górą. Obiekt z XIX w. zostanie poszerzony, wymienione będą tory i sieć trakcyjna.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ma na celu zwiększenie pojemności linii kolejowej i sprawniejsze połączenia w Karkonosze. Dla zapewnienia sprawnych przejazdów pociągów między Wrocławiem a Jelenią Górą tunel kolejowy w okolicy miejscowości Trzcińsko zostanie wzmocniony i poszerzony. Prace obejmą gruntowne odnowienie ok. 300 m tunelu. Rozebrana zostanie kamienna obudowa obiektu, którą zastąpi mocniejsza i bardziej wytrzymała żelbetowa konstrukcja. Wyremontowane zostaną ściany oporowe wraz z odwodnieniem. Sprawne przejazdy na lata zapewni wymiana torów i sieci trakcyjnej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły na inwestycję ponad 85 mln zł. Wcześniej 1,3 mln zł wydano na sporządzenie dokumentacji projektowej. Zakończenie rewitalizacji tunelu liniowego przewidywane jest na IV kw. 2024 r.
Nowoczesna technologia robót liniowych pozwoli na maksymalne utrzymanie przejezdności i ograniczy tymczasowe zmiany do minimum. Przy inwestycji wykorzystana zostanie maszyna typu „TEM” w technologii robót „tunel w tunelu”. Maszyna umożliwia skucie materiału skalnego i w efekcie poszerzenie tunelu do wymaganych wymiarów oraz „natryskanie” betonu na ściany. Obudowa urządzenia tworzy przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów, bez konieczności zabudowy dodatkowych osłon toru. Po zakończeniu głównej fazy prac niezbędne będzie wstrzymanie ruchu na kilka tygodni dla zabudowy nowych torów. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu koło Trzcińska – będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie możliwości organizacji połączeń kolejowych. Tunel umożliwi równoczesny przejazd pociągów po dwóch torach. Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy, taka organizacja ruchu nie jest możliwa.
Roboty budowlane ruszą już 12 marca br. Na początek wykonawca przygotuje tor wewnątrz tunelu, którym w trakcie zasadniczych robót będą jeździć pociągi pasażerski i towarowe. Zakres prac został uzgodniony z przewoźnikami i ujęty w rozkładzie jazdy. Planowane na ok. 4 tygodnie roboty wymagać będą zmian w ruchu kolejowym – obowiązywać też będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Informacje dla podróżnych są dostępne na peronach, a także na Portalu Pasażera.
- Tunel trzciński to trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku.
- Obiekt, wykorzystywany w ruchu pasażerskim i towarowym m.in. do obsługi kopalni odkrywkowych, znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, w pobliżu Trzcińska, na linii Wrocław – Jelenia Góra (linia kolejowa nr 274). Linia prowadząca m.in. przez Wałbrzych zapewnia dobre codzienne i okazjonalne podróże koleją. a przebudowa i budowa przystanków zwiększyła dostępność do kolei.
- Obecna inwestycja to już drugie podejście do projektu, który w 2021 r. nie został podjęty ze względu na zbyt wysokie ceny ofert w postępowaniu przetargowym.
Komentowane 1