Coraz bliżej jest wygodnych podróży koleją z Wrocławia w Karkonosze. Specjalna maszyna TEM o wdzięcznym imieniu „Katarzyna” zakończyła w drążenie tunelu kolejowego na linii Wrocław – Jelenia Góra, co sygnalizowaliśmy w naszym portalu.
Praca „Katarzyny” umożliwiła realizację robót i bezpieczny przejazd ponad 30 pociągów na dobę. Do minimum ograniczono zmiany w komunikacji w czasie prac. Teraz maszyna wykonuje prace związane z budową izolacji przebudowanego obiektu. Maszyna umożliwia prace w technologii „tunel w tunelu” i bezpieczny przejazd pociągów. Od 12 listopada wykonywany będzie kolejny etap prac, który ze względu na zakres i zachowanie bezpieczeństwa wymaga wprowadzenia komunikacji zastępczej. Te działania potrwają do końca listopada. Na ten czas uruchomiono zastępczą komunikację autobusową na odcinku Janowice Wielkie – Jelenia Góra, o czym wcześniej informowaliśmy w naszym portalu. Szczegółowe informacje o ZKA są dostępne na stacjach i przystankach oraz na Portalu Pasażera.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ma wartość ok 190 mln zł i jest finansowania ze środków budżetowych i dokapitalizowania spółki. Efektem inwestycji mają być sprawniejsze podróże koleją na linii Wrocław – Jelenia Góra. przez poszerzony i odnowiony tunel kolejowy w okolicy Trzcińska będzie mogło szybciej przejechać więcej pociągów. Zakończenie rewitalizacji tunelu, która jest częścią szerszego projektu obejmującego prace na linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” przewidywane jest obecnie na drugi kwartał 2024 r.
Nowatorskie technologie wykorzystane w przebudowie tunelu koło Trzcińska minimalizują wpływ na kursowanie pociągów. PKP Polski Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zwiększają możliwości kolei w oparciu o nowoczesne rozwiązania. Tunel na ważnej trasie kolejowej Dolnego Śląska pozwoli na sprawniejsze podróże – powiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
W dwa tygodnie po zakończeniu obecnej fazy robót „Katarzyna” zostanie zdemontowana. Kolejny etapu projektu ze względu na szeroki zakres prac wymaga zamknięć torów w tunelu. Wprowadzone zostanie wówczas kolejne urządzenie – tzw. „mobilny szalunek”. To maszyna, która pracuje na 10-metrowych segmentach i przygotowuje ostateczną obudowę tunelu. Po jej wprowadzeniu zostanie wznowiony jednotorowy ruch pociągów, który nadal będzie prowadzony w technologii „tunel w tunelu”, zapewniającej bezpieczne przejazdy w czasie prac.
Inwestycja na Dolnym Śląsku usprawni przewozy na trasie Wrocław – Jelenia Góra. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w całym kraju, dzięki wykorzystaniu środków budżetowych i unijnych, budują sprawne połączenia najbardziej ekologicznym środkiem transportu jakim jest kolej – zapewnia prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.
- Tunel koło Trzcińska to ok. 300 m obiekt z połowy XIX wieku. pod wzniesieniem Wzgórz Dziwiszowskich, kilkanaście kilometrów od Jeleniej Góry, na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów (linia kolejowa Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, nr 274). Tunel jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim na trasie Wrocław – Jelenia Góra. Połączenia towarowe zapewniają obsługę m.in. kopalni odkrywkowych.
Poprzez: plk-sa.pl