Wydział Infrastruktury i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miejskiego Ząbkowicach Śląskich informuje, że 17 czerwca 2017 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r., poz. 1074).
Zmiana ustawy i obowiązek uzyskiwania zezwolenia nie dotyczy osób fizycznych w przypadku gdy usuwane drzewa lub krzewy rosną na nieruchomościach stanowiących własność tych osób i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej pod warunkiem, że właściciel takiej nieruchomości dokona zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew lub krzewów do burmistrza
Zgłoszenie powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Ustawa przywraca pomiar drzew na wysokości 5 cm od podłoża. Zgłoszenia nie będą wymagały drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm nie przekroczy:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Organ otrzymujący zgłoszenie w terminie 21 dni dokona oględzin wnioskowanych drzew. Osoba będzie mogła wyciąć drzewo po 14 dniach od dnia dokonania oględzin, jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu w tym terminie. Drzewa ujęte w zgłoszeniu należy usunąć w terminie do 6 miesięcy od daty przeprowadzonych oględzin. Po upływanie tego terminu należy ponowie zgłosić zamiar usunięcia drzew.
Obowiązek uzyskania zezwolenia nadal obowiązuje dla wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni mieszkaniowych, ogrodów działkowych; osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą, a także osób fizycznych nie będących właścicielami (użytkownicy wieczyści, dzierżawcy).
Szczegółowe informacje można uzyskać w Wydziale Infrastruktury i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miejskiego Ząbkowicach Śląskich – tel. 74/ 81 65 358, pokój nr 31.