22 stycznia br. Gmina Ząbkowice ogłosiła przetarg. Termin składania ofert wyznaczono na 30 stycznia br. Zadanie ma być realizowane do końca 2014 r. Polegać ma na publikacji ogłoszeń i informacji w prasie i oraz internecie. Umożliwiono składanie ofert w sześciu wyodrębnionych typach medialnej obsługi ząbkowickiego magistratu.
Pierwsza dotyczy gazet lokalnych, ukazujących się na terenie Powiatu Ząbkowickiego, udostępniających numery archiwalne w internecie i dysponującej swoim kontem na Facebook’u. Po pobieżnym sprawdzeniu kryteria te spełnia tylko jeden tytuł prasowy, chyba że gazeta może obejmować swoim zasięgiem nie tylko nasz powiat. Wtedy można brać pod uwagę trzech potencjalnych oferentów. Drugą możliwością uzyskania całorocznego kontraktu jest zamieszczanie ogłoszeń w gazecie lokalnej ukazującej się na terenie Powiatu Ząbkowickiego i udostępniającej wydania archiwalne w internecie (tym razem nie wymieniono profilu na Facebook’u). Trzy tytuły takie wymagania spełniają. W wariancie trzecim zamawiający oczekuje, by ogłoszenia zamieszczane były w gazecie ukazującej się na terenie Powiatu Kłodzkiego, Ząbkowickiego i …we Wrocławiu. Jeśli przyjąć, że gazeta taka może też ukazywać się w innych powiatach, to znów jest ich przynajmniej trzy. Wobec powyższego teoretycznie można przyjąć, że szukanie najkorzystniejszej oferty jest realne ze względu na możliwość złożenia więcej niż jednej oferty. Do tego wykazu należy jeszcze dołączyć możliwość szóstą (wg numeracji określnej w ogłoszeniu przetargowym). Jest w niej wymóg zamieszczania ogłoszeń w gazecie lokalnej ukazującej się na terenie gmin: Ząbkowice Śl., Kamieniec Ząbkowicki oraz Bardo. Z niewiadomych przyczyn wyłączone są (lub nie zostały wymienione w ogłoszeniu) inne gminy Powiatu Ząbkowickiego. Tyle o prasie drukowanej z opcjami internetowymi.
Teraz przyjrzyjmy się części ogłoszenia dedykowanej tytułom internetowym. Czwarta opcja polega na zamieszczaniu ogłoszeń na portalu internetowym obejmującym wiadomości z powiatów: Ząbkowickiego, Wrocławskiego, Kłodzkiego i Średzkiego. Ponadto portal ma publikować gazetę minimum 2 razy w miesiącu (brakuje definicji czy gazeta związana z portalem ma być płatna czy bezpłatna). Bez trudu można stwierdzić, że taką konfiguracją dysponuje jeden operator internetowy. W piątym wariancie mowa jest o zamieszczaniu ogłoszeń na portalu internetowym obejmującym wiadomości z powiatów: Dzierżoniowskiego, Świdnickiego, Ząbkowickiego, Wałbrzyskiego, Kłodzkiego i Gostyńskiego (ten ostatni powiat leży w województwie wielkopolskim!). Tylko jeden operator spełnia te wymagania. Jeśli oba portale spełniające opisane oczekiwania urzędników zgłosiły się i doręczyły komplet wymaganych dokumentów, spodziewać się mogą „wyboru najkorzystniejszej oferty”, czyli …swoich ofert.
W obu obszarach (prasa drukowana i prasa internetowa) formalnie o wyborze oferty decydować ma cena oraz preferencja dla podmiotów z co najmniej 3-letnim doświadczeniem branżowym. „Młodsze” podmioty muszą się wykazać już wykonanymi lub wykonywanymi usługami na rzecz innych zleceniodawców. O ile w odniesieniu do tytułów drukowanych taki wybór może być (jeśli wpłynęło więcej ofert), o tyle w przypadku tytułów internetowych wystarczyło się …zgłosić. Hipotetycznie może się zjawić oferent proponujący Gminie kilka z tych opcji lub nawet wszystkie, ale jest to bardzo mało prawdopodobne, jeśli wziąć pod uwagę tytuły istniejące zarówno na papierze, jak i w sieci.
W okresie oczekiwania na składanie ofert pojawiło się jedno zapytanie dotyczące opcji piątej. Zastępczyni burmistrza Ewa Figzał odpowiedziała (cytujemy dosłownie): „Zamawiającemu zależy by mieszkaniec Gminy Ząbkowice Śląskie nie musiał błądzić po portalu tylko miał czytelny przekaz graficzny i pisemny, w której zakładce są informacje Powiatu Ząbkowickiego gdzie będzie zakładka z logiem herbem Gminy w której znajdować się będą ogłoszenia przekazywane przez Zamawiającego”.
Nie trzeba być znawcą internetu, by wiedzieć, że w przestrzeni wirtualnej nie ma granic, a zatem mówienie o „zasięgu oddziaływania” medium sieciowego jest przenoszeniem mechanizmów cechujących prasę drukowaną. Trzeba za to być użytkownikiem internetu, by wiedzieć i widzieć, że nawigacja po portalu jest tym prostsza, im mniej jest elementów w menu (czyli tzw. „zakładek”) lub im bardziej intuicyjnie można docierać do pożądanych zasobów. W chwili publikacji niniejszej informacji nie jest znany wynik rozstrzygnięcia przetargowego. Komisję, która ma ocenić i ewentualnie rekomendować oferty, burmistrz Marcin Orzeszek powołał 17 stycznia br. Termin składania ofert minął wczoraj o godz. 10:00.
PRZECZYTAJ TAKŻE: