Tydzień temu pisaliśmy o nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Ząbkowic Śląskich, której jedynym celem było dokonanie zmian w w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Ząbkowice Śląskie na lata 2016 – 2031. Zamiar ich przeprowadzenia wiąże się z kwestią projektowanej budowy krytego basenu. Inwestycja, która po sześciu latach od złożenia wyborczej obietnicy wybudowania pływalni, będzie droższa, niż zakładano i mniejsza w stosunku do ogłaszanych planów.
Na zwołanej „na cito” sesji radni przyjęli wnioskowaną przez burmistrza Marcina Orzeszka stosowną uchwałę. W jej wyniku nakłady na zadanie pod nazwą „budowa basenu krytego w Ząbkowicach Śląskich” wyniosą łącznie ponad 18 mln zł. Podjęcie rzeczonej uchwały polegało na zwiększeniu łącznej kwoty nakładów na budowę basenu o kwotę ponad 2 mln zł. Uzasadnienie, podpisane przez burmistrza, sprowadza się do przytoczenia przepisów ustawy o finansach publicznych regulujących procedury związane z wieloletnią prognozą finansową. Nie ma w niej słowa o merytorycznych przyczynach wzrostu czy też urealnienia kosztów przedsięwzięcia o wspomnianą kwotę ponad 2 mln zł. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, iż Marcin Orzeszek, w kwietniu 2014 r. wyraźnie określał maksymalny koszt inwestycji na 13 – 15 mln zł.
W części opisowej uchwały znajduje się kilka bardziej szczegółowych stwierdzeń dotyczących budowy krytej pływalni. Czytamy w nich, że:
- budowa basenu nastąpić ma w cyklu 3-letnim,
- pokrycie kosztów ma nastąpić ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki (3,2 mln zł), z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (6,47 mln zł), z kredytu wyprzedzającego (5,33 mln zł), z budżetu Gminy (2,5 mln zł),
- w maju br. złożony został wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO dla Dolnego Śląska kwotą prawie 10,2 mln zł, wniosek przeszedł pozytywnie ocenę techniczną i czeka na ocenę formalną,
- trwają starania o zwiększenie dotacji z Ministerstwa Sportu i Turystyki, obecnie zapewniona kwota to 17,6% kosztów kwalifikowanych, a maksymalny dopuszczalny poziom to 33% i w tym celu planuje się złożyć wniosek w styczniu 2017 r.
Na ósmej i ostatniej stronie tego opisu pada sformułowanie: „Po wprowadzeniu aktualizacji limitu wydatków dla poszczególnych lat co uczyniono niniejszą uchwałą, w miesiącu lipcu zostanie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji”. Wynika z tego, że „wiszący” w Biuletynie Informacji Publicznej od 12 maja br. przetarg nie zakończy się wiążącym rozstrzygnięciem.
W sferze domysłów pozostaje to, że złożone oferty opiewały na kwotę wyższą, niż zakładana początkowo. Czy zwiększenie planowanych wydatków o ponad 2 mln zł rozwiąże problem i umożliwi wybór wykonawcy w drugim podejściu? Odrębne pytanie (tak jak to opisaliśmy w naszym portalu), jakie postawił burmistrzowi wiceprzewodniczący Rady Miejskiej radny Wojciech Maj, dotyczy kosztów utrzymania basenu już po oddaniu obiektu do użytku. Z opisanego wyżej harmonogramu inwestycji jasno wynika, że basen ma być udostępniony w 2018 r. Oznacza to, że znalezienie pieniędzy na utrzymanie basenu będzie zadaniem, jakie spadnie na radnych i burmistrza, których Ząbkowiczanie wybiorą już po pierwszej kąpieli w nowym basenie.