Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Świdnicy zakupi 6 „elektryków” i wprowadzi zeroemisyjne pojazdy do transportu publicznego miasta. Pozytywny, oczekiwany efekt inwestycji to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz lokalna poprawa jakości powietrza. Projekt będzie wpisywał się również w działania chroniące środowisko miejskie przed hałasem.
Koszt zakupu wyniesie ok. 21 mln zł. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udzielił wsparcia o wartości ponad 17 mln zł, w tym blisko 12 mln zł dotacji oraz 5,1 mln zł niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny. Wczoraj, w obecności wiceministra klimatu i środowiska Ireneusza Zyski, wicewojewody dolnośląskiego Jarosława Kresy oraz wiceprezydenta Świdnicy Szymona Chojnowskiego podpisy na dokumentach złożyli prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski oraz prezes zarząd MPK Świdnica Tomasz Kurzawa.
-
W ramach projektu świdnickie MPK zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej.
-
Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych.
-
Wyposażone są w magazyn energii elektrycznej (min. 240 kWh). Zasięg przejazdu na jednym ładowaniu to minimum 150 km.
-
Inne systemy pokładowe to: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego.
-
Przebieg wszystkich zakupionych autobusów ma wynieść ok. 422 tys. km/rok.
Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera w ostatnich latach rozpędu, głównie dzięki finansowaniu ze środków publicznych. Rządowe programy wsparcia, nad założeniami których pracowaliśmy w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mają na celu upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu publicznego. Ogromnie się cieszę, że Świdnica jako jedno z największych miast subregionu wałbrzyskiego, zrealizuje dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW zakup 6 autobusów eklektycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Szczególny powód do zadowolenia będą mieć mieszkańcy Świdnicy ze względu na możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej, jak również w związku z poprawą jakości powietrza.
Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego to element realizacji programu Polski Ład, ogłoszonego przez Premiera Mateusza Morawieckiego – podkreśla wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Projekt podjęty przez świdnickiego przewoźnika miejskiego przewiduje ponadto zakup i montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie miasta Świdnica beneficjent przewidział budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej. W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów. Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. 8 elektryków (mechaników).
Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach.
Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dotyczący lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW – przewiduje prezes MPK Świdnica Tomasz Kurzawa.
Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).
Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021 r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów.
To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń – podkreśla prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Maciej Chorowski.
Komentowane 1