Szybki dostęp do informacji, możliwość łatwego wnioskowania o 500+ i wyprawkę sprawiają, że mZUS ma na swoim telefonie coraz więcej użytkowników. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wszystkim swoim klientom przypomina o konieczności zgłaszania zmian numerów kont lub adresów zamieszkania. Bez tego należne świadczenia nie mogą trafić we właściwym terminie.
- Aplikacja mZUS została uruchomiona w listopadzie 2022 r.
Aktualnie aplikacja przeznaczona jest dla osób, które mogą skorzystać ze świadczeń dla rodzin. W początkowym okresie funkcjonowania klienci mogą złożyć za jej pośrednictwem wnioski o świadczenie „Dobry start” i o świadczenie wychowawcze „Rodzina 500 plus”. ZUS zapowiada, że w dalszej perspektywie aplikacja zostanie rozszerzona o kolejne świadczenia dla rodzin, czyli o wnioski RKO i dofinansowanie do żłobków.
Aby aktywować aplikację należy połączyć ją ze swoim profilem na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Proces aktywacji i połączenia aplikacji z profilem PUE został opisany krok po kroku na początkowych ekranach startowych aplikacji. Bez posiadania profilu PUE nie można skorzystać z aplikacji. Z aplikacji można skorzystać na urządzeniach mobilnych z systemami operacyjnymi Android i iOS. Jest do pobrania bezpłatnie ze sklepów Google Play i App Store.
Liczba zarejestrowanych profili na PUE ZUS przekroczyła 10,8 mln. Od stycznia 2023 roku każda osoba prowadząca działalność gospodarcza ma obowiązek posiadania indywidualnego konta na platformie internetowej ZUS, o czym informowaliśmy w naszym portalu. Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS mieli płatnicy rozliczający składki za więcej niż 5 osób. Po zmianach w przepisach obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców – także właścicieli małych firm, czyli zatrudniających do 5 pracowników oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie. Konto należało obowiązkowo założyć do 30 grudnia 2022 r. samemu lub przez pełnomocnika.
- Niewłaściwy numer rachunku bankowego lub stary adres zamieszkania sprawiają, że do klientów ZUS nie docierają informacje albo wysyłane przez Zakład pieniądze.
O tym, aby poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o zmianie adresu lub bankowego konta powinni pamiętać wszyscy ci, którzy dostają z ZUS zasiłki, emeryturę lub rentę. Każdą zmianę adresu i numeru rachunku bankowego nasz klient powinien zgłosić najpóźniej na 12 dni roboczych przed terminem, w którym wypłacamy mu, co miesiąc jego pieniądze. Jeśli ktoś zrobi to z zbyt późno lub w ogóle o tym zapomni wypłacona emerytura lub renta wróci z powrotem do ZUS.
Gdy stary rachunek bankowy przestanie być aktywny a w naszym systemie jeszcze nie pojawił się nowy, wtedy pieniądze, które my przelewamy zostają przez bank zwrócone do ZUS, a tymczasem senior nie może doczekać się comiesięcznej wypłaty. Zdenerwowany przychodzi do nas i wtedy dowiaduje się, że Zakład pieniądze przelał, ale na to konto, które zostało przez niego wcześniej podane – mówi rzeczniczka dolnośląskiego ZUS Iwona Kowalska-Matis.
Rzeczniczka apeluje, żeby jak najszybciej poinformować ZUS o zmianie adresu, pod którym senior mieszka lub podać nowy numeru rachunku bankowego, na który ma być przekazywana emerytura, renta lub zasiłek. Prawidłowe dane gwarantują terminową wypłatę z ZUS. Dane można zmienić logując się do swojego konta na wspomnianej wyżej platformie internetowej PUE ZUS lub podczas osobistej wizyty w ZUS. Osoby mieszkające w Polsce zmianę danych adresowych, osobowych lub rachunku bankowego mogą złożyć na druku EZP. Formularz można dostarczyć osobiście do placówki ZUS, wysłać pocztą lub przekazać elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.