„Wąż” – to nazwa projektu edukacyjnego, który w ramach „Laboratoriów Przyszłości” jest realizowany w Szkole Podstawowej w Lutomi Dolnej na lekcjach techniki w klasach IV – VI.
W planie są 24 godziny lekcyjne, a cały projekt podzielony jest na osiem podprojektów. Głównym celem projektu jest nie tylko realizacja treści obowiązujących w podstawie programowej techniki, ale również doskonalenie sprawności manualnych uczniów, którzy w praktyce zdobywają wiedzę techniczną.
Jak w praktyce wygląda realizacja projektu? Aby wykonać ozdobne elementy z włóczki oraz pompony na korpus węża i długopis, uczeń musi wykonać trzy przyrządy: kostkę dziewiarską, przyrząd do wykonywania pomponów oraz szydełko. Efektem końcowym projektu jest długopis ozdobiony kolorową dzianiną zakończoną pomponem oraz przybornik na długopisy w kształcie węża.
Praca na tych przyrządach kształtuje układy kostno-mięśniowe rąk, co jednocześnie pozytywnie wpływa na rozwój półkul mózgowych, a także działa relaksująco. Przez takie działania stają się samodzielni i odpowiedzialni na stanowisku pracy, uczą się współpracy i planowania, a zdobyte umiejętności dają im ogromną satysfakcję. Uczniowie uczą się czytać rysunki techniczne, trasować, szlifować, piłować i wiercić.
Do tej pory wykonali podstawę węża i narzędzie do wykonywania pomponów. Przed nimi jeszcze dużo trudnych i ciekawych wyzwań np. samodzielne zrobienie szydełka, kostki dziewiarskiej. Działania praktyczne powiązane są ściśle odpowiednią dyscypliną pracy podczas lekcji. Wiąże się ona z przestrzeganiem przepisów określonych w regulaminie pracowni technicznej i instrukcjach BHP.