Straż Miejska powołana jest do ochrony porządku publicznego na terenie Miasta i Gminy Ząbkowice Śląskie, spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swoje zadania z poszanowaniem godności i praw człowieka.
W Ząbkowickiej straży służbę pełni komendant oraz 5 strażników. Służba odbywa się w systemie II zmianowym od poniedziałku do piątku od 6:00 do 22:00 oraz w soboty od 14:00 do 22:00. Straż pełni również służbę w dni wolne od pracy, w zależności od potrzeb. Poniżej prezentujemy Państwu sprawozdanie z czynności podejmowanych przez Straż Miejską Ząbkowic Śląskich w 2015 r.
W trakcie wykonywanych ustawowych zadań funkcjonariusze Straży Miejskiej w Ząbkowicach Śląskich, w 2015 roku ujawnili 2.282 wykroczenia z których postępowaniami mandatowymi zakończono 724 sprawy, 32 sprawy skierowano z wnioskami o ukaranie sprawców wykroczeń do sądu Rejonowego w Ząbkowicach Śląskich. Udzielono 1444 środki oddziaływania wychowawczego(pouczenia, upomnienia, zwrócenie uwagi, rozmowy ostrzegawcze, mediacje). Wydano 77 nakazów porządkowych na usunięcie nieprawidłowości, przywrócenie do właściwego stanu porządku w miejscach publicznych. 213 razy asystowano przy czynnościach prowadzonych przez inne służby i instytucje, (KPP, wydziały i jednostki organizacyjne Urzędu Miejskiego, OPS, Zarządców Nieruchomości) celem wspólnego rozwiązywania problemów i interwencji mieszkańców. 82 sprawy przekazano do realizacji innym służbom i instytucjom. Przeprowadzono 31 zabezpieczeń różnego rodzaju imprez kulturalnych i sportowych, świąt państwowych i kościelnych, procesji, pielgrzymek, jarmarków na łączną długość 260 godzin.
W ramach porozumienia o współpracy Straży Miejskiej z Komendą Powiatową Policji wykonano 85 udokumentowanych, wspólnych służb (policjant/strażnik). Zabezpieczano również wspólnie z policjantami w 9 przypadkach imprezy na terenie miasta i gminy Ząbkowice Śląskie.
> Będący na wyposażeniu straży miejskiej „mobilny fotoradar” wykorzystywany był w 2015 roku do kontroli prędkości podczas 34 wyrywkowych kontroli w oznaczonych i uzgodnionych miejscach. Za ujawnione wykroczenia polegające na przekroczeniu dozwolonej prędkości ukarano mandatami 250 kierowców.
> W ramach obsługi monitoringu wizyjnego miasta rejestrowano obraz z 25 kamer w miejscach publicznych. Zabezpieczano ponad 30 razy nagrania z monitoringu do prowadzonych postępowań. W ramach swoich działań wykorzystywano kamery monitoringu do bieżącej pracy, z patrolami pracującymi w terenie. Wykorzystywano system monitoringu do:
– ujawniania wykroczeń porządkowych,
– pomoc mieszkańcom w sprawach niszczenia mienia,
– zabezpieczenia na wniosek innych służb – (kolizje , zdarzenia, czyny karalne).
> W ramach służb patrolowo-obchodowych prowadzono na bieżąco kontrole porządkowe na terenie miasta i gminy, kontrole zimowego utrzymania dróg i chodników, oraz porządek w ruchu drogowym.
> 258 razy pełniono dyżury w wyznaczonych miejscach w rejonach szkół – w ramach całorocznej akcji „Bezpieczna droga do szkoły”,
> Przyjęto do realizacji 656 zgłoszeń / interwencji, w różnych sprawach, w tym: zgłoszonych przez mieszkańców miasta i gminy oraz instytucje było 449 oraz samodzielnych, podejmowanych bezpośrednio przez strażników w czasie służby – 207 interwencji.
1.Zwierzęta:
Odnotowanych / zgłoszonych 104 interwencje:
– brak właściwej opieki nad zwierzętami (zazwyczaj psy)
– zwierzęta dzikie (potrącone, ranne, pisklęta chronionych gatunków)
– zwłoki zwierząt domowych i dzikich (zdecydowana większość w pasach dróg publicznych
– zanieczyszczanie miejsc publicznych przez zwierzęta.
– pogryzienia
– zwierzęta bezdomne.
2.Nieprawidłowości w utrzymaniu czystości i porządku.
Odnotowano / zgłoszono 124 interwencje.
– niewłaściwe składowanie odpadów (gruz w pojemnikach, przepełnione pojemniki, nieporządek wokół pojemników, uszkodzone, dziurawe pojemniki na odpady)
– niewłaściwe składowanie odpadów wielkogabarytowych,
– zaśmiecanie, zanieczyszczanie miejsc publicznych
– utrzymywanie w nienależytym stanie chodnika wzdłuż nieruchomości
– podpalone kontenery
– wypuszczanie ścieków wbrew przepisom
- Inne porządkowe– przyjęto 158interwencji to:
– Spalanie odpadów, zadymienia, wypalanie traw – 25
– Niszczenie zieleni / zaśmiecanie – 36 interwencji
– spożywanie alkoholu wbrew zakazom, osoby w stanie upojenia, zakłócanie porządku – 30 interwencji
– Zabezpieczenia miejsc zagrożeń ,ubytki w jezdniach i chodnikach, poodwracane bądź zniszczone znaki drogowe, niewłaściwe zabezpieczenia przy prowadzonych pracach (spadające dachówki, odpadający tynk, wiatrołomy itp. – 67
- Przekazane do realizacji innym służbom (wydziały UM, ZGK, TONZ, PIS, KPP, PINB, Administracje budynków). – 46.