Zdecydowana większość młodzieży w wieku 15 lat i powyżej spróbowała choć raz alkoholu, dlatego też w Polsce, w ślad za innymi krajami, w szkołach pojawia się interaktywny program „Smashed”.
Ma wspierać dorosłych – nauczycieli i rodziców – w przekazywaniu wiedzy dotyczącej szkodliwości i niebezpiecznych konsekwencji jakie niesie ze sobą sięganie po alkohol w zbyt młodym wieku. Jak bowiem wynika z badań ESPAD (Europejskiego Programu Badań nad Używaniem Alkoholu i Środków Odurzających przez Młodzież) przeprowadzonych w 2019 roku aż 80% uczniów w wieku 15 – 16 lat przynajmniej raz w życiu piło alkohol, a wśród tych nieco starszych – w wieku 17 – 18 lat blisko 93%. Ponadto do picia w ostatnich 30 dniach przed badaniem przyznało się prawie 47% uczniów młodszej i ponad 76% uczniów starszej grupy. Problem taki nie dotyczy tylko Polski.
- Program obecny już w 30 krajach
Międzynarodowy program edukacyjny „Smashed” obecny jest na świecie od 17 lat. Pierwszym krajem, który go zaczął prowadzić była Wielka Brytania, bo właśnie tam był opracowany przez organizację Collingwood Learning. W tej chwili wersja online jest obecnie dostępna w 30 krajach na całym świecie, m in. w Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli. Program dotarł do 1,5 mln młodych ludzi. Siłą programu jest to, że każda wersja językowa dostosowana jest do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych. W ubiegłym tygodniu w Warszawie została zainaugurowana jego polska wersja.
- Fabuła ma angażować i tłumaczyć
W Polsce do pilotażu programu przystąpiło już 200 szkół, 5 tys. uczniów przeszło już przez szkolenie. Kolejne placówki zgłaszają chęć uczestnictwa. Scenariusz polskiej edycji programu opracował profesor Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Jacek Wasilewski, komunikolog, autor licznych scenariuszy i książek, ekspert storytellingu i mediów. Jak zapewnia to narzędzie stworzono w ten sposób, by zaciekawić treścią nastolatków, uświadomić im do czego może prowadzić picie alkoholu.
„Smashed” jest narzędziem edukacyjnym, które w interaktywny, nowoczesny i angażujący sposób pomaga nieletnim zwrócić ich uwagę na niebezpieczeństwa związane z konsumpcją alkoholu w małoletności. Pokazuje mechanizmy, które popychają do jego konsumpcji i tragiczne konsekwencje, które mogą jej towarzyszyć – przekonuje prof. Jacek Wasilewski.
Program nie daje gotowych rozwiązań, ale jasno pokazuje mechanizmy, które rządzą wyborami takich młodych ludzi i pozwala refleksję.
Dla nauczycieli jest istotne też to, że dzięki interaktywności mogą poznać prawdziwe opinie i problemy uczniów i we właściwy sposób zareagować. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju narracji w tej opowieści, uczniowie mogą mówić o swoich problemach nie wprost, omijając barierę wstydu i lęku – zauważa wiceminister edukacji dr Tomasz Rzymkowski.
- Możesz „porozmawiać” z Julką, Bartkiem, Adamem
Program składa się z trzech części. Po pierwsze z historii fabularnej, która opowiada o codziennym życiu trojga młodych ludzi. Po drugie z ankiet i zadań skierowanych do klasy. Systematyzują one wiedzę. Po trzecie z „bezpośredniej rozmowy” z bohaterami. Tutaj poznać można punkt widzenia każdego z nich, ich motywacje, a nawet zadać im pytania. W rolę Julki, Bartka i Adama wcielają się aktorzy młodego pokolenia. Film edukacyjny powstał pod kierownictwem uznanego producenta filmowego Marka Władyki.
- Inicjatorem polskiej edycji programu „Smashed” i kampanii społecznej jest międzynarodowy koncern Diageo, który zamierza w jego ramach przeszkolić 10 mln młodych ludzi do 2030 roku na całym świecie.
- Do programu można dołączyć korzystając z materiałów dostępnych na stronie smashedpolska.pl.
- Aplikacja z kursem znajduje się tu: https://online.smashedproject.org/poland/.
Poprzez: PAP MediaRoom / Serwis Zdrowie Foto: pixabay.com