Potrzebujemy dwa razy więcej pieniędzy na infrastrukturę teleinformatyczną w porównaniu do tego, co musimy wydać na transport – podkreśliła prezes Banku Gospodarstwa Krajowego Beata Daszyńska-Muzyczka podczas konferencji dotyczącej Funduszu Trójmorza w Tallinie.

Prezes BGK, która jest jednocześnie przewodniczącą rady nadzorczej Funduszu Trójmorza – ekonomicznego wymiaru Inicjatywy Trójmorza, wzięła udział w moderowanym przez prezydent Estonii Kersti Kaljulaid panelu na temat opinii i oczekiwań dotyczących inwestycji infrastrukturalnych. Potrzebujemy dwa razy więcej pieniędzy na infrastrukturę teleinformatyczną w porównaniu do tego, co musimy wydać na transport. Jeśli myślimy o drogach, o kolei, o logistyce, mówimy o ogromnych kwotach. Natomiast na cyfryzację, infrastrukturę ICT musimy wydać dwukrotnie więcej. Widzimy, jak potężne to wyzwanie – zaznaczyła prezes BGK.

Szacuje się, że nakłady tylko na projekty infrastrukturalne w regionie Trójmorza, który obejmuje 12 krajów zamieszkanych przez ok. 110 mln Europejczyków, do 2030 r. powinny wynieść od 200 miliardów do nawet biliona euro. Beata Daszyńska-Muzyczka zaznaczyła, że zmagamy się z globalnym kryzysem na świecie i jest to właściwy czas na bliższą współpracę, współpracę sektora prywatnego i publicznego. Bez tej współpracy nie będzie możliwa odbudowa naszych gospodarek – przekonywała prezes zarządu BGK. Jej zdaniem Fundusz Trójmorza i Inicjatywa Trójmorza to przykład, że taka współpraca i zaspokajanie tych dużych potrzeb jest możliwe. Podkreśliła, że budując połączenia, należy skupić się na digitalizacji, logistyce, transporcie i energii, w rozumieniu bezpieczeństwa energetycznego.

Jednak chcemy się skupić nie tylko na bezpieczeństwie energetycznym, ponieważ musimy myśleć też o naszych kolejnych pokoleniach, o tym, jak będziemy chronić nasze środowisko, jak zbudujemy zieloną energię w tym regionieprezes Banku Gospodarstwa Krajowego Beata Daszyńska-Muzyczka.

Prezydent Estonii w swoim wystąpieniu skupiła się na deficycie infrastruktury w Europie Środkowo-Wschodniej, ograniczającym – jej zdaniem – naturalny rozwój, wzrost gospodarczy i jedność międzynarodową.

Rozwiązaniem jest znalezienie sposobów na stworzenie zaufania, stworzenie przejrzystości, tak aby transgraniczne inwestycje infrastrukturalne na dużą skalę były atrakcyjne dla sektora prywatnego, w celu pobudzenia wzrostu gospodarczego oraz zwiększenia spójności i bezpieczeństwa – zaznaczyła Prezydent Estonii Kersti Kaljulaid.

To właśnie transgraniczne inwestycje – w ocenie Sandrine Croset z Europejskiego Banku Inwestycyjnego – są najbardziej interesującym elementem Funduszu Trójmorza. Interesującą rzeczą w funduszu są projekty transgraniczne i kooperacja, co jest czymś unikalnym – wskazała. Przedstawicielka EBI zwróciła uwagę, że ze względu na globalną pandemię, która się jeszcze nie skończyła, jesteśmy w zupełnie innej sytuacji niż ta, w której ta inicjatywa została uruchomiona. Stoimy w obliczu ogromnej potrzeby odbudowy (…) i konieczności zapewnienia transformacji naszej gospodarki w gospodarkę cyfrową i zieloną. Dlatego moment, w przypadku tej inicjatywy, wydaje się być bardzo odpowiedni – oceniła.

Pierre Heilbronn z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju zwrócił uwagę, że luka infrastrukturalna znacznie wydłuża czas podróży w regionie. Jest on o 56-100% dłuższy – poprzez fakt braku bezpośrednich tras i wolniejszej średniej prędkości – niż obserwowany w krajach o lepiej rozwiniętych sieciach – zauważył.

Z kolei prezes Nordyckiego Banku Inwestycyjnego André Küüsvek zaznaczył, że połączenia, które ma zapewnić Fundusz, są bardzo istotne dla rynków i dla ludzi. Łączenie sprawia, że rynki są większe, łączenie transferuje wiedzę, pozwala na przepływy handlowe i inwestycyjne. Myślę, że inicjatywa Trójmorza jest czymś, co nadaje nowy wymiar, wymiar północno-południowy – podkreślił.

  • Fundusz Trójmorza jest ekonomicznym wymiarem Inicjatywy Trójmorza. Uzupełnia i wzmacnia zaangażowanie kapitałowe poszczególnych krajów i instrumentów finansowych Unii Europejskiej.
  • Jest inicjatywą komercyjną i rynkową, która ma zapewnić zróżnicowane możliwości inwestycyjne, a jej celem jest zarabianie i przynoszenie zysków inwestorom. Może realizować również projekty komercyjne w formie partnerstwa publiczno-prywatnego.
  • Inicjatywa Trójmorza powstała w 2015 roku jako projekt, którego celem było wzmocnienie współpracy 12 krajów w regionie Morza Adriatyckiego, Bałtyckiego oraz Czarnego.
Poprzez: PAP MediaRoom

Komentarze

Zostaw swój komentarz