Powiatowy Urząd Pracy w Ząbkowicach Śląskich ogłosił nabór wniosków o przyznanie środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego(KFS) na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy w ramach priorytetów ustalonych na rok 2022.
Priorytety wydatkowania środków KFS w 2022 r.
Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku ze zmianami profilu działalności lub poszerzeniem/rozwojem działalności związanym z pandemią COVID-19. Zmiana kodu PKD nie jest konieczna do skorzystania z tego priorytetu.
Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku z rozszerzeniem/ przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy.
2. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem;
Przyjęty zapis priorytetu nr 2 pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają na rynek pracypo przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem (np. po urlopie macierzyńskim, wychowawczym). Nie ma znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Wnioskodawca powinien złożyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik spełnia warunki dostępu do priorytetu.
3. wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych;
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu ząbkowickiego bądź województwa dolnośląskiego.
Informacje o zawodach określonych jako deficytowe znajduje się w następujących publikacjach: Barometr zawodów – prognoza na rok 2022 na powiat ząbkowicki i województwo dolnośląskie (dostępny na stronie internetowej):
- https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=county&province=1&county=46&year=2022&form-group%5B%5D=all
- https://barometrzawodow.pl/modul/prognozy-na-plakatach?publication=province&province=1&year=2022&form-group%5B%5D=all
4. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących będących członkami rodzin wielodzietnych;
Priorytet adresowany jest do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądźsą członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym..
Wnioskodawca powinien złożyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik kształcenia posiada Kartę Dużej Rodziny lub spełnia warunki jej posiadania.
5. Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym przez MRiPS;
Podmioty uprawnione do korzystania ze środków w ramach tego priorytetu to:
- CIS i KIS to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne osób prawnych. Centra i Kluby Integracji Społecznej zatrudniają kadrę odpowiedzialną za reintegrację społeczna i zawodową uczestników. CIS może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie. W związku z tym Centrum zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie danej działalności, a ponadto pracownika socjalnego, instruktorów zawodu oraz inne osoby prowadzące reintegrację społeczną i zawodową.
- WTZ mogą być tworzone, przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty. Działają one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podmiot prowadzący WTZ zawiera z samorządem powiatu umowę regulującą między innymi warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków PFRON. Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS, WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej.
- Przedsiębiorstwa społeczne wpisane na listę przedsiębiorstw społecznych prowadzoną przez MRiPS – lista ta jest dostępna pod adresem http://www.bazaps.ekonomiaspoleczna.gov.pl/ w formie interaktywnej bazy danych. Lista jest prowadzona, weryfikowana i uzupełniana przez MRiPS, z tego względu nie ma konieczności prowadzenia dodatkowej weryfikacji na potrzeby ustalenia czy pracodawca aplikujący o wsparcie spełnia przesłanki niezbędne do uzyskania tego statusu, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w momencie składania wniosku figuruje on na aktualnej liście PS. Status przedsiębiorstwa społecznego mogą uzyskać m.in. organizacje pozarządowe (np. fundacje i stowarzyszenia) spółki non-profit, spółdzielnie socjalne, a także kościelne osoby prawne.
- Spółdzielnie socjalne – to podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, na tej podstawie można zweryfikować ich formę prawną. Niektóre spółdzielnie socjalne mogą uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego. W takiej sytuacji ich uprawnienia do skorzystania ze wsparcia w ramach tego priorytetu można potwierdzić na podstawie listy przedsiębiorstw społecznych, o której mowa powyżej. Bez względu na to czy spółdzielnia socjalna posiada status przedsiębiorstwa społecznego, jest ona uprawniona do skorzystania ze środków w ramach tego priorytetu.
- Zakłady aktywności zawodowej – to podmioty, które mogą być tworzone przez gminę, powiat oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną, decyzję o przyznaniu statusu zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda. Ze środków w ramach tego priorytetu korzystać mogą wszyscy pracownicy przedsiębiorstw społecznych i ZAZ oraz pracownicy i członkowie spółdzielni socjalnych.
6. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych technologii i narzędzi pracy, w tym także technologii i narzędzi cyfrowych oraz podnoszenie kompetencji cyfrowych;
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu 6 powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami. Decyzja dotycząca uznania spełnienia wymagań priorytetu 6 zostanie podjęta na podstawie wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO itp. oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu 6 można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywanych swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy.
7. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej;
Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieniw firmach z szeroko rozumianej branży motoryzacyjnej/przemyśle samochodowym. Jest to pojęcie obejmujące szerokie spektrum przedsiębiorstw zaangażowanych w projektowanie, produkcję, marketing i sprzedaż samochodów. O przynależności do branży motoryzacyjnej decydować będzie posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2022 roku) jednego z poniższych kodów PKD:
Dział C.22 Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych:
PKD 22.11.Z Produkcja opon i dętek z gumy; bieżnikowanie i regenerowanie opon
z gumy
Dział C.29 Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, wyjątkiem
motocykli:
PKD 29.10.A Produkcja silników do pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli) oraz do ciągników rolniczych
PKD 29.10.B Produkcja samochodów osobowych
PKD 29.10.C Produkcja autobusów
PKD 29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów
PKD 29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep
PKD 29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych
PKD 29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli
Dział C.30 Produkcja pozostałego sprzętu transportowego:
PKD 30.91.Z Produkcja motocykli
Dział G.45 Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi, naprawa
pojazdów samochodowych:
PKD 45.11.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna samochodów osobowych i furgonetek
PKD 45.19.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45.31.Z Sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45.32.Z Sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli
PKD 45. 40.Z Sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich
Ze wsparcia w ramach priorytetu mogą skorzystać także firmy posiadające przeważający (według stanu na 1 stycznia 2022 roku) jeden z poniższych kodów PKD, o ile prowadzą produkcję dla branży motoryzacyjnej (co powinno być przedmiotem oświadczenia podmiotu wnioskującego o środki KFS):
Dział C.27 Produkcja urządzeń elektrycznych:
PKD 27.11.Z Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów
PKD 27.12.Z Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
PKD 27.20.Z Produkcja baterii i akumulatorów
PKD 27.40.Z Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego
PKD 27.90.Z Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego
Dział C.28 Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana:
PKD 28.15.Z Produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych
Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest posiadanie odpowiedniego kodu PKD
oraz zawarte we wniosku o dofinansowanie wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia
nowych umiejętności.
PRZEZNACZENIE ŚRODKÓW KFS
Środki KFS otrzymane z Powiatowego Urzędu Pracy pracodawca może przeznaczyć na:
– określenie potrzeb pracodawcy w zakresie kształcenia ustawicznego w związku z ubieganiem
się o sfinansowanie tego kształcenia ze środków KFS;
– kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
– egzaminy umożliwiające uzyskanie dokumentów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych;
– badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej
po ukończeniu kształcenia;
– ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
Kwota możliwa do sfinansowania za środków KFS na w/w działania nie może zawierać kosztów związanych z przejazdem, zakwaterowaniem i wyżywieniem.
WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA ŚRODKÓW KFS
W ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego możliwe jest sfinansowanie:
1) do 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla dużych, średnich i małych przedsiębiorstw;
2) do 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika dla mikroprzedsiębiorstw.
KTO MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O ŚRODKI KFS
O dofinansowanie mogą ubiegać się pracodawcy. Należy pamiętać, że nawet jeśli w treści priorytetu zawarto sformułowania odnoszące się bezpośrednio do pracowników skorzystać z niego mogą zarówno pracownicy jak i pracodawcy.
Pracodawca – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz.690) – jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia co najmniej jednego pracownika.
Pracownik – oznacza osobę fizyczną zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Pracownikiem jest tylko osoba wykonująca pracę w ramach stosunku pracy. Nie jest pracownikiem osoba, która wykonuje pracę w ramach przepisów prawa cywilnego, np. na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło czy też innych rodzajów umów cywilnoprawnych.
KTO NIE MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O ŚRODKI KFS
- osoby prowadzące działalność gospodarczą niezatrudniające pracownika na podstawie umowy o pracę,
- osoby współpracujące przy prowadzeniu działalności gospodarczej – zgodnie z art. 8 ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są to: małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym, pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujące przy prowadzeniu działalności,
- lekarze i lekarze dentyści, którzy chcą sfinansować szkolenia specjalizacyjne i staże podyplomowe wraz z kosztami obsługi określone w przepisach o zawodach lekarza i lekarza dentysty, a także pielęgniarki i położne które chcą sfinansować specjalizacje, o których mowa w przepisach o zawodach pielęgniarki i położnej,
- pracownicy będący na: urlopie macierzyńskim/ojcowskim/wychowawczym, urlopie bezpłatnym,
- osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy osoby te zatrudnione są na umowę o pracę w spółce),
- prezes spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który jest jedynym lub większościowym udziałowcem,
- osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych,
- pracodawcy chcący realizować samodzielnie kształcenie ustawiczne dla swoich pracowników, bez udziału zewnętrznych instytucji szkoleniowych.
LIMIT ROCZNEGO DOFINANSOWANIA ZE ŚRODKÓW KFS
Przy ustalaniu wielkości przedsiębiorstwa należy kierować się definicją rozporządzenia KE 659/2014, zgodnie z którą w skład personelu wchodzi także, oprócz pracowników firmy, jej właściciel. Obliczając liczbę personelu należy podać liczbę personelu w odniesieniu do ostatniego zamkniętego roku podatkowego, obliczone w skali rocznej, z uwzględnieniem faktycznego wymiaru czasu pracy (pełne etaty).
ROZPATRYWANIE WNIOSKÓW
1. Kompletne wnioski należy składać w terminie trwania naboru.
2. Wnioski złożone poza terminem naboru, nie będą podlegały ocenie, tym samym pozostawione zostaną bez rozpatrzenia.
3. W przypadku nieprawidłowo wypełnionego wniosku, zostanie wyznaczony pracodawcy termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni do jego poprawienia.
4. Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie, w przypadku:
1) niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie lub
2) niedołączenia wymaganych załączników do wniosku.
5. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zostanie zawarta z pracodawcą umowa o finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy.
6. Środki KFS przyznawane są na dany rok budżetowy. Oznacza to, że działania o których finansowanie wystąpiono muszą zostać rozpoczęte w roku, na który zostały przyznane środki.
7. Wszelkie wydatki na kształcenie ustawiczne poniesione przez pracodawcę przed złożeniem wniosku i zawarciem umowy nie będą uwzględniane przy rozliczeniach.
8. Ze środków KFS finansowane są wyłącznie koszty części dydaktycznej szkoleń, do których nie zalicza się kosztów dojazdów, zakwaterowania, wyżywienia, rekrutacji itp.
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
1. Zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok.
2. Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy.
3. Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku.
4. Posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego.
5. W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego.
6. Plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS.
7. Możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku,
z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
8. Czy pracodawca otrzymał środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) w 2022 r.
Uwaga!
- W przypadku niewystarczających środków KFS urząd może zastosować dodatkowe kryteria, tj.:
– pierwszeństwo dofinansowania dla mikro i małych przedsiębiorców,
– pierwszeństwo dla pracodawców dotychczas niekorzystających z dofinansowania w ramach KFS;
- dopuszcza się negocjacje z pracodawcą w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usług, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usług oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. 74 8-166-714 w pok. nr 14 oraz pod nr tel. 74 8-166-722 w pok. 3
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, (tekst jednolity Dz.U. z 2022 r., poz. 690 z późn.zmianami)
- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (tj. Dz.U. 2018 r. poz. 117);
- rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352/1);
- rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym(Dz. Urz. UE L 352/9);
- ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 743 z póź. zmianami);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311, z późn. zm.);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. Nr 121, poz. 810);
Dokumenty do pobrania:
- Wniosek (doc, 1393 KB)
- Załącznik 1 (doc, 80 KB)
- Załącznik 2 (doc, 67 KB)
- Załącznik 3 (xlsx, 77 KB)
- Załącznik 4 (pdf, 266 KB)
- Załącznik 5 (pdf, 109 KB)
- Załącznik 6 (pdf, 109 KB)