Lądek-Zdrój jest jedną z miejscowości, która została najmocniej poszkodowana we wrześniowej powodzi. Zniszczenia objęły nie tylko prywatne nieruchomości i infrastrukturę miejską, ale również gazociągi i stacje gazowe, a także mosty, pod którymi przebiegały gazociągi. Analogiczne prace trwają w Stroniu Śląskim.
Lądek-Zdrój był jedną z miejscowości, w których infrastruktura gazowa uległa największemu zniszczeniu. Przechodząca fala powodziowa zerwała wszystkie mosty, przez które przebiegały gazociągi, uszkodziła również podziemne sieci oraz zniszczyła stację gazową. W wyniku powodzi 2066 odbiorców z tych terenów utraciło dostęp do gazu. Polska Spółka Gazownictwa od razu po wystąpieniu kryzysu utworzyła roboczy zespół celem określenia harmonogramów wykonywania niezbędnych prac gazoniebezpiecznych oraz koordynowania działań, mających na celu przywrócenie dostaw gazu do odbiorców. Zaraz potem do Lądka-Zdroju zaczęło przybywać wsparcie w postaci brygad monterskich z innych części Polski.
Od samego początku kryzysu brygady Polskiej Spółki Gazownictwa pracowały nad zapewnieniem bezpieczeństwa mieszkańcom oraz przywróceniem sieci do pełnej sprawności. Monterzy Polskiej Spółki Gazownictwa od samego początku kryzysu pracowali w trybie ciągłym, również w weekendy. Musieli nie tylko naprawić zerwane gazociągi i uszkodzone stacje gazowe, ale również znaleźć sposób na ponowny przesył gazu przez rzekę Białą Lądecką. Sytuacja hydrologiczna nie pozwalała na przekop, dlatego pracownicy PSG wykonali pylony, dzięki którym udało się przerzucić gazociąg ponad rzeką. Co ważne, gazociąg został umieszczony wyżej niż zwyczajowo, co zabezpiecza go na wypadek ponownego wzrostu poziomu wody w rzece.
W ramach wysiłków, by jak najszybciej dostarczyć gaz na poszkodowane tereny, gazownicy wykorzystali również mobilną stację LNG, dzięki której przywrócili dostawy błękitnego paliwa do części miasta, w której stacjonowało ok 2000 żołnierzy pomagających usuwać skutki powodzi.
25 października gazownicy przywrócili dostęp dostawy gazu wszystkim gotowym klientom poszkodowanym przez powódź w Lądku-Zdroju. Polska Spółka Gazownictwa przypomina, że przed ponownym przyłączeniem do gazu odbiorcy muszą zlecić profesjonalnemu serwisowi przegląd instalacji wewnętrznych w budynku oraz urządzeń odbierających gaz. Tylko po uzyskaniu potwierdzenia takiego przeglądu, gazownicy będą mogli ponownie uruchomić gaz u danego klienta. W przypadku gotowości do uruchomienia gazu spółka zachęca do kontaktu pod ogólnopolski numer 22 444 33 33.
- To jednak nie koniec wysiłków brygad Polskiej Spółki Gazownictwa na Dolnym Śląsku. Wciąż trwają jeszcze prace w Stroniu Śląskim przy ulicy Nadbrzeżnej i Mickiewicza.
Poprzez: www.psgaz.pl