Dolnośląskie drogi krajowe przez ostatnie dwa lata przyjęły 30-procentowy wzrost ruchu pojazdów. Trendu tego nie zatrzymała nawet pandemia, a nasze województwo jest na drugim, po Małopolsce, regionem pod względem skoku obciążenia tras. Przyrost ruchu najbardziej odczuwają jednak użytkownicy drogi krajowej nr 8 w okolicy Ząbkowic Śląskich.
Takie dane wynikają z Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Analiza taka realizowana jest co 5 lat i poprzednią wykonano w 2015 r. Najnowsze badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lat, co miało związek z pandemią COVID-19.
GDDKiA w woj. dolnośląskim zarządza ponad 1 300 km autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych. Pomiary realizowane były w 400 lokalizacjach, a sześć z nich w trybie całodobowym. Wzrost ruchu na sieci dróg krajowych w województwie, w porównaniu z poprzednim badaniem z roku 2015, wynosi 29%, a średni ruch to 16 933 pojazdów na dobę. Największe obciążenie wykazano na arterii A8, jaką jest Autostradowa Obwodnica Wrocławia pomiędzy węzłami Wrocław Południe i Wrocław Północ. Tam średni dobowy ruch przekracza 85 tysięcy pojazdów na dobę. Najniższe obciążenie odnotowano w subregionie sudeckim. Na odcinku drogi krajowej nr 35 od granicy państwa w Golińsku do Mieroszowa (powiat wałbrzyski) przemieszcza się średnio ok. 970 pojazdów na dobę.
Ogromne natężenie ruchu pojazdów i to wszystkich kategorii dotyczy drogi krajowej nr 8. Na odcinku od AOW w Magnicach do Ząbkowic Śląskich wynosi prawie 11 tysięcy pojazdów na dobę. Natomiast od Ząbkowic Śląskich do Kłodzka już ponad 13 tysięcy średniodobowo. Od Kłodzka w kierunku Kudowa-Zdrój wynosi od 17 tysięcy – do wysokości Polanicy-Zdroju, na wysokości Szczytnej spada do prawie 13 tysięcy i przy granicy państwa w Kudowie-Słone osiąga niespełna 8 tysięcy pojazdów na dobę. Wszystkie te dane, co trzeba podkreślić, mają charakter uśredniony, co oznacza, że w niektórych dniach tygodnia ten ruch jest znacznie wyższy. Nie wolno także zapomnieć, że na całym tym odcinku DK8 jedynie Kłodzko ma pełną obwodnicę, pozostałe miasta i miejscowości są przecinane ciągiem arterii przez obszar zabudowany.
Potrzeba wybudowania nowej drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej, znajduje w powyższych statystykach oczywiste potwierdzenie. Systematycznie relacjonujemy w naszym portalu postęp działań zmierzających do powstania arterii.
Na poniższej infografice można znaleźć szczegółowe dane dotyczące strumienia pojazdów na drogach GDDKiA w obszarze sudeckim.

Za cyframi, planami i decyzjami kryje się codzienna statystyka zdarzeń drogowych, w których zabici i ranni oraz straty materialne porażają.
Jest też olbrzymie oczekiwanie, aby mobilność mieszkańców, przedsiębiorców i turystów pomiędzy stolicą Dolnego Śląska a jego południem przestała być obietnicą.

Ikonografia: gov.pl/web/gddkia