Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie oraz budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku pomiędzy Niemczą a Ząbkowicami Śląskimi – poinformował wrocławski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wybudowana ma być dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach i pasem awaryjnym. Trasa nowej arterii zostanie poprowadzona nowym śladem i przebiegać będzie przez tereny gmin Niemcza i Ząbkowice Śląskie. S8 będzie wykorzystywać przebieg drogi krajowej nr 8 w minimalnym stopniu, głównie na przecięciach z obecną DK8. Na tym odcinku powstanie jeden węzeł drogowy. Jego lokalizacja pod nazwą Ząbkowice Śląskie Północ będzie połączenie z DK8 i drogą powiatową na wysokości wsi Bobolice w gminie Ząbkowice Śląskie. Ponadto zaprojektowano 19 obiektów inżynierskich, w tym 4 obiekty nad ciągiem głównym, 6 obiektów w ciągu trasy głównej oraz 9 przepustów.
Wykonawcą tej części drogi ekspresowej S8 o długości 7,9 km jest firma Mostostal. Wartość umowy to niemal 306 mln zł. Podobnie jak wszystkie pozostałe fragmenty nowej trasy, będzie realizowany w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawca najpierw sporządzi dokumentację projektową, później uzyskać musi decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. „ZRID”). Wtedy dopiero będzie mógł rozpocząć prace budowlane. Odcinek S8 Niemcza – Ząbkowice Śląskie ma być oddany do użytku w drugiej połowie 2028 r.
Przypomnijmy wcześniejsze informacje naszego portalu. Budowę dwujezdniowej i dwupasowej drogi ekspresowej pomiędzy Wrocławiem a Bardem o łącznej długości blisko 64 km, inwestor (czyli GDDKiA) podzielił na sześć odcinków. W2023 r. podpisano już umowy na realizację pierwszych trzech odcinków od Kobierzyc do Łagiewnik o łącznej długości 33 km. Z kolei w 2024 r. podpisano umowę na odcinek pomiędzy Ząbkowicami Śląskimi a Bardem. Na zawarcie umowy czeka ostatni fragment trasy łączący Łagiewniki z Niemczą. Cała S8 będzie przedłużeniem kończącego się na wysokości Magnic koło Kobierzyc odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 i drogi ekspresowej S8. Cała trasa Wrocław – Kłodzko ma być gotowa do użytkowania do 2033 r.
GDDKiA deklaruje, że jest w trakcie przygotowania dokumentacji przetargowej na wykonanie STEŚ (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla odcinka pomiędzy Bardem i Kłodzkiem. Ogłoszenie przetargu planowane jest jeszcze w tym kwartale. W STEŚ zostaną przeanalizowane możliwe przebiegi trasy na tym odcinku, z wykorzystaniem wariantów analizowanych na wcześniejszych etapach. W przypadku odcinka od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami jesteśmy na etapie prac studialnych – czytamy w oficjalnym komunikacie prasowym wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Komentowane 3