Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu opublikowała listę rankingową zadań wybranych do realizacji w ramach Programu Infrastruktury Drogowej na rok 2022 r. Wśród tych planów jest przebudowa Ronda Miast Partnerskich w Bielawie, które uchodzi wśród kierowców za jedno z najtrudniejszych do pokonania, co zdają się potwierdzać statystyki kolizji drogowych.
Celem zadania jest między innymi zmniejszenia prędkości dojazdowej do ronda oraz wprowadzenia jezdni dwupasowej z wyeliminowaniem przeplatania pojazdów na rondzie. Skrzyżowanie w nowej organizacji ma się stać „czytelniejsze” dla kierowców, a ponadto wymuszone zostanie odchylenie torów jazdy na rondzie. Tym samym pojazdy będą poruszać się po rondzie wykorzystując dwa pierścienie wewnętrzny i zewnętrzny, co z kolei sprawi, że krytyczne dotąd skrzyżowanie stanie się bardziej przepustowe.
Nowe zaprojektowanie i przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 384 (al. Jana Pawła II oraz ul. Gen. W. Sikorskiego) z drogą powiatową nr 3007 D (ul. Wojska Polskiego nastąpi na wniosek samorządu Bielawy. Dokumentacja zadania ma kosztować ok. 12,3 tys. zł, ale już roboty drogowe pochłoną ok. 170 tys. zł.
Przypomnę, że pierwsza próba zmiany organizacji ruchu na przedmiotowym rondzie została podjęta już w 2019 r., na bazie posiadanej wówczas dokumentacji. Okazało się jednak, iż w toku uzgodnień wykonawczych z Komendą Wojewódzką Policji we Wrocławiu, Gmina Bielawa została zobligowana do wykonania wewnętrznych pierścieni separacyjnych z kostki brukowej, a nie jak pierwotnie zakładano poprzez malowanie znaków poziomych na jezdni. Wymagania Policji miały związek ze zmianą statusu obwodnicy miejskiej Bielawy z drogi gminnej na drogę wojewódzką. Było to skutkiem bardzo niekorzystnej zamiany dróg, dokonanej w 2016 r., w efekcie której Gmina przejęła od Województwa Dolnośląskiego mocno zdegradowane ul. S. Żeromskiego i fragment ul. H. Sienkiewicza, oddając jednocześnie w zarząd DSDiK kompleksowo zmodernizowaną bielawską obwodnicę. Skutkiem zaleceń Policji był znaczny wzrost kosztów zmiany organizacji ruchu na przedmiotowym rondzie – napisał na portalu społecznościowym burmistrz Bielawy Andrzej Hordyj.
Sprawa nie jest jednak tak oczywista, bo okazało się, iż wniosek gminy Bielawa o przebudowę na turbinowe ronda został wybrany do… częściowej realizacji. Bielawski magistrat szuka zatem środków zewnętrznych na ten cel. Ma to między innymi związek z planem uruchomienia budowanego teraz pasażu handlowego, który ma być oddany do użytku jeszcze w tym roku.
Foto i grafiki: um.bielawa.pl