Odbudowa linii do Karpacza to znakomita wiadomość dla mieszkańców subregionu jeleniogórskiego, ale również dla wszystkich Dolnoślązaków i turystów licznie odwiedzających Karkonosze.
Prace podzielono na dwa etapy: Jelenia Góra – Mysłakowice (ok. 10 km długości) i Mysłakowice – Karpacz (ok. 7 km długości). Koszt całej inwestycji przekracza 60 mln zł. Podczas briefingu prasowego w Łomnicy wicemarszałek Michał Rado poinformował dzisiaj o zaawansowaniu prac na odcinkach między Jelenią Górą i Mysłakowicami oraz Mysłakowicami i Karpaczem.
To ważny krok w przywracaniu mieszkańcom kotliny jeleniogórskiej dostępu do kolei. Otwarcie tego odcinka umożliwi powrót pociągów do Karpacza, a następnie do Kowar i Kamiennej Góry. Dolny Śląsk jest krajowym liderem inwestycji w kolej. Wszystkie one powstają z myślą o mieszkańcach regionu, a jednocześnie skutecznie pomagają w rozwoju turystycznym i gospodarczym naszego województwa – mówił wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado.
Samorząd województwa, przejmując i rewitalizując nieczynne linie kolejowe, likwiduje białe plamy na komunikacyjnej mapie regionu. Dzięki opisywanej inwestycji pociągi w dalszej kolejności wrócą także do Kowar i Kamiennej Góry. Aktualnie trwa rewitalizacja tego pierwszego odcinka, a w połowie przyszłego roku ruszy przetarg na wykonanie drugiego.
Sceptycy mówili, że wykonanie tego planu zajmie nam sto lat. Jak widać wyrobiliśmy się znacznie szybciej. Kilka lat temu postawiliśmy sobie ambitne zadania – przywrócić dostępność transportową, zlikwidować wykluczenie komunikacyjne, a jednocześnie otworzyć te niezwykle atrakcyjne turystycznie tereny dla turystyki. Te połączenia kolejowe umożliwią sprawne przemieszczanie się do pracy, szkoły, lekarza, czy też w celach turystycznych. Pozwoli to też zatrzymać cenny kapitał ludzki na tych terenach – dodał wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Cezary Przybylski.
- Linia 308 Jelenia Góra-Mysłakowice została wyremontowana w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu, a koszt prac to 21 mln. zł. Remont trwał około 1,5 roku i obecnie realizowane są ostatnie prace wykończeniowe.
- Rewitalizacja linii 340 na odcinku Mysłakowice-Karpacz realizowana jest dzięki funduszom unijnym. Przewidywany całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka to około 41 mln zł w tym: ok. 23,3 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 17,7 mln zł z Budżetu Województwa. Na linii 340 wykonano do tej pory odwodnienie, ułożono tory a obecnie trwa budowa peronów oraz balastowanie torów tłuczniem.
Poprzez: umwd.pl