Trzy dolnośląskie projekty kolejowe zostaną zrealizowane z dofinansowaniem w ramach programu Kolej Plus, co zapowiadaliśmy już w serwisie video naszego portalu. Rządowy program jest dopełnieniem samorządowych planów rozwoju kolei w regionie i walki z wykluczeniem komunikacyjnym.
Dofinansowanie otrzymały trzy projekty, a wczoraj marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski w obecności marszałek Sejmu Elżbiety Witek oraz ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i przedstawicieli PKP podpisał umowy na ich realizację. Łączna wartość projektów opiewa na kwotę ok. 800 mln złotych, z czego wkład samorządowy wyniesie 15%, a pozostałą kwotę zapewni strona rządowa. Program Kolej Plus realizowany będzie w perspektywie do 2028 roku. Jego celem jest kolejowe połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Program zakłada modernizację istniejących lub budowę nowych linii kolejowych, a także inwestycje punktowe, jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.
Dofinansowane w ramach Programu Kolej Plus projekty na Dolnym Śląsku to:
- Rewitalizacja linii kolejowych stanowiących ciąg komunikacyjny Zgorzelec – Bogatynia. W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej ze Zgorzelca do Bogatyni. Włączenie Bogatyni w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich pozwoli na utworzenie połączeń m. in. z Bolesławcem, Legnicą i Wrocławiem. Mieszkańcy po prawie 30 latach zyskają dogodne połączenia kolejowe. Jednotorowa trasa między Bogatynią a Zgorzelcem, na ok. 30 km odcinku zostanie przystosowana do przejazdów pociągów z prędkością nawet do 120 km/h. Dojazd z Bogatyni do Zgorzelca szacowany jest na ok. 47 min, a do Wrocławia na ok. 2 godz. 37 min. Podróżni, także osoby mające trudności z poruszaniem się, wygodnie wsiądą do pociągów w ośmiu lokalizacjach: Zgorzelec, Jerzmanki, Sulików, Krzewina Zgorzelecka, Bratków Zgorzelecki, Turoszów, Turoszów Kopalnia i Bogatynia. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 322 mln zł.
- Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój.W ramach inwestycji planowana jest modernizacja linii kolejowej nr 284 z Legnicy przez Złotoryję do Jerzmanic-Zdroju i wznowienia kursowania pociągów pasażerskich oraz włączenia Złotoryi w system wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich. Podróżni pojadą pociągiem do Złotoryi – trasa, wykorzystywana obecnie wyłącznie w ruchu towarowym, po ok. 20 latach zostanie ponownie przystosowana do połączeń pasażerskich. Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor i zmodernizowana sieć trakcyjna. Szacuje się, że pociągi ze Złotoryi do Wrocławia dojadą w czasie 1 godz. 10 min. Podróżni zyskają nowy przystanek – Legnica Zachodnia. Dobrą obsługę zapewnią przebudowane stacje Złotoryja i Jerzmanice-Zdrój. Prace szacowane są na ok. 263 mln zł.
- Poprawa jakości połączeń z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław.W ramach inwestycji planowane jest odbudowanie układu torowego stacji w celu umożliwienia uruchamiania dodatkowych pociągów aglomeracyjnych/miejskich w kierunkach: Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i Wołowa oraz możliwość skrócenia casu przejazdu pociągów kursujących w dalszych relacjach.
Także wczoraj na wrocławskim Dworcu Świebodzkim ogłoszono, że zostanie przywrócony do pasażerskiego ruchu kolejowego. Prace obejmą odbudowę trzech torów i trzech krawędzi peronowych stacji Wrocław Świebodzki, budowę drugiego toru na odcinku Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór oraz budowę stacji w Środzie Śląskiej, która umożliwi kończenie tam biegu pociągów aglomeracyjnych planowanych do uruchamiania z dworca Wrocław Świebodzki. Analizowana jest również dalsza rozbudowy stacji poprzez budowę łącznic w stronę stacji Wrocław Mikołajów (w celu możliwości uruchomienia połączeń w kierunkach: Oborniki Śląskie, Trzebnica, Oleśnica oraz Jelcz-Laskowice przez Wrocław Swojczyce. Szacowana całkowita wartość projektu wynosi ponad 215 mln zł, z czego 15% pokryją wnioskodawcy, czyli Województwo Dolnośląskie wraz z partnerami: gminą Wrocław i gminą Środa Śląska. Pozostała część będzie finansowana ze środków zarządcy infrastruktury – PKP Polskie Linie Kolejowe z puli środków budżetu państwa przeznaczonych na program Kolej Plus.
- Cieszę się ze są takie programy jak Kolej Plus, które umożliwiają wsparcie samorządowców. Dzięki temu możemy wspólnie realizować coś pożytecznego, coś, na co czekają nasi mieszkańcy. A władza jest po to, żeby służyć obywatelom. Jeszcze raz dziękuję wszystkim i gratuluję. Czekam na szybką i sprawną realizację tego przedsięwzięcia – mówiła podczas spotkania marszałek Sejmu RP Elżbieta Witek.
- Samorząd województwa dolnośląskiego tworzą ludzie odważni. To oni zdecydowali, żeby we współpracy z PKP PLK i z polskim rządem rewitalizować te linie, na które mieszkańcy czekają od kilkudziesięciu lat. Efekty tej współpracy służą wszystkim – dodał minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Jako samorząd województwa dolnośląskiego chcemy, by z regionalnych połączeń kolejowych mogła skorzystać jak największa liczba mieszkańców. Dzięki programowi Kolej Plus do dolnośląskiej sieci połączeń włączone zostaną między innymi Złotoryja i Bogatynia, które przez wiele lat były na kolejowym marginesie – podkreślał członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda.
- Dolny Śląsk jest liderem inwestycji w kolej. Samorząd Województwa Dolnośląskiego realizuje niespotykany w skali Polski projekt przejmowania nieczynnych dotychczas linii kolejowych, aby je zrewitalizować i przywrócić na nich pociągi pasażerskie. Trudno szukać drugiego polskiego regionu, który inwestuje w kolej tak mocno jak nasz region. Oprócz linii, które województwo przejmuje na własność wspieramy również modernizacje linii, które są w posiadaniu PKP PLK. Uczestniczymy również w Programie Kolej Plus, dzięki któremu pociągi wrócą do Bogatyni, Złotoryi i uruchomiony zostanie dla pociągów Dworzec Świebodzki – podsumowuje marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
- Mamy to! Rusza przetarg na linię do Złotoryi! Zbyt wiele lat politycy obiecywali kolej do Złotoryi i doprowadzili do tego, że ludzie przestali w to wierzyć. A dziś na złotoryjskim dworcu stanęli Elżbieta Witek, marszałek Sejmu RP oraz Andrzej Adamczyk, minister Infrastruktury – i przekazali, że realizacja przetargu na linię w programie Kolej Plus zostanie wykonana przez PKP PLK! Szczególnie dziękuję Pani Marszałek i Panu Ministrowi, bo przywracają wiarę w to, że w polityce można dotrzymać słowa! W tym roku do Złotoryi dojedzie autobus w żółto-białych barwach Kolei Dolnośląskich, a niedługo ruszą prace na linii kolejowej 316 od Legnicy do Złotoryi (Jerzmanic-Zdrój). Serdecznie dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt parlamentarzystom i radnym wojewódzkim z Klubu Prawo i Sprawiedliwość, naszym koalicjantom w Sejmiku Dolnośląskim. Dziękuję marszałkowi Cezaremu Przybylskiemu i całemu zarządowi województwa, burmistrzowi Złotoryi oraz pracownikom DSDiK oraz PKP PLK za ich pracę na rzecz przywrócenia kolei do Złotoryi – powiedział przewodniczący klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości Sejmiku Dolnośląskim Piotr Karwan.