Rok 2023 i pierwsze 4 miesiące 2024 roku będą dedykowane w UE promowaniu uczenia się przez całe życie, pod hasłem Europejskiego Roku Umiejętności. Na Uniwersytecie Warszawskim odbyła się międzynarodowa konferencja rozpoczynająca Europejski Rok Umiejętności.
W sympozjum, które odbyło się w 31 maja br. uczestniczyła minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg, prorektor ds. studentów i jakości kształcenia dr hab. Sławomir Żółtek i dziekan wydziału nauk politycznych i studiów międzynarodowych UW dr hab. Daniel Przastek, a także przedstawicieli OECD i Komisji Europejskiej.
Andres Schleicher z Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawił aktualne trendy w zapotrzebowaniu na umiejętności z perspektywy globalnej. Manuela Geleng z Komisji Europejskiej w swoim wystąpieniu omówiła aktualne działania i inicjatywy w obszarze uczenia się przez całe życie, w tym wynikające z przyjętych w ubiegłym roku Zaleceń Rady UE w sprawie indywidualnych rachunków szkoleniowych i mikropoświadczeń. Uczestnicy konferencji – przedstawiciele polskiej administracji, OECD i Komisji Europejskiej, przedstawiciele świata nauki, publicznych służb zatrudnienia, parterów społecznych, a także studenci Uniwersytetu, w dyskusji skupili się między innymi na odpowiedziami wobec pytań:
Jak identyfikować umiejętności, których potrzebujemy? Jak przełamać bariery ograniczające gotowość społeczeństwa do kształcenia ustawicznego, np. brak czasu, brak motywacji? Jakie konkretne działania w polityce publicznej mogą być skuteczne?
W nowoczesnym państwie musimy postawić na rozwój kompetencji, rozwój umiejętności. Podczas Szczytu Społecznego w Porto w 2021 roku przyjęto ambitny cel europejski – do roku 2030 odsetek osób dorosłych uczestniczących rocznie w szkoleniach ma wynieść 60% – powiedziała otwierając konferencję minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Podczas dyskusji panelowej sekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej Stanisław Szwed przypomniał, że publiczne służby zatrudnienia od lat wykorzystują instrument monitorowania zawodów deficytowych i nadwyżkowych na polskim rynku pracy, zarówno na poziomie kraju, jak i regionów – Barometr Zawodów. Więcej informacji o Barometrze Zwodów znajdziesz tutaj: https://barometrzawodow.pl/
- Rok Europejski – ustalany od blisko 40 lat (aczkolwiek nie co roku) to kampania popularyzująca w Unii Europejskiej konkretny temat i mająca na celu zachęcenie obywateli i decydentów do debaty i dialogu, w poszczególnych krajach UE i między nimi.
- Komisja Europejska proponuje każdy kolejny temat Roku Europejskiego, a następnie jest on przyjmowany przez Parlament Europejski i rządy państw członkowskich UE.
- Jest to jednocześnie pewien wspólny sygnał ze strony instytucji UE i rządów członkowskich, że dany temat ma szczególne znaczenie w procesie kształtowania polityk publicznych w przyszłości.
Celem głównym Europejskiego Roku Umiejętności 2023 jest propagowanie podejścia sprzyjającego podnoszeniu kwalifikacji, tak by nikt nie pozostał w tyle podczas transformacji cyfrowej i gospodarczej. Promocja i upowszechnienie kształcenia ustawicznego sprzyjać będzie redukcji niedoborów kadrowych oraz pozwoli w dalszej perspektywie na podejmowanie lepszej jakości zatrudnienia przez coraz lepiej wykwalifikowanych pracowników w Unii Europejskiej.