Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Ząbkowicach Śląskich z dniem 23 lipca 2021 roku od godz. 00:00 ogłosiła nabór wniosków o dotację w wysokości do 5 tysięcy zł o udzielenie dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
Dotacja powyższa jest przyznawana na podstawie art. 15zze4a ustawy z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.).
Wnioski o dotację można składać wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem strony praca.gov.pl urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy od dnia ogłoszenia niniejszego naboru do dnia 30 września 2021 roku.
O udzielenie dotacji na podstawie art. 15 zze4a ww. ustawy (z uwzględnieniem przepisów art. 15 zze4 ustawy) mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorcy i mali przedsiębiorcy:
- Którzy posiadają status mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
- Którzy prowadzili działalność gospodarczą na dzień 30 września 2020 r. polegającą na sprzedaży środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków na terenie jednostek systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe, oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, jako rodzaj przeważającej działalności w jednym z dwóch kodów:
- 11.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, albo
- 19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
- Których przychód z działalności w rozumieniu przepisów podatkowych był niższy co najmniej o 40% w miesiącu wskazanym we wniosku w stosunku do przychodu uzyskanego we wrześniu 2019 r. lub we wrześniu 2020 r. We wniosku przedsiębiorca może wskazać jeden z następujących miesięcy, w którym nastąpił spadek przychodów: listopad 2020 r., grudzień 2020 r. styczeń 2021 r., luty 2021 r., albo marzec 2021 r. Jeśli przedsiębiorca wskazał określony miesiąc w złożonym wcześniej wniosku, nie może wskazać tego samego miesiąca w kolejnym wniosku. Natomiast miesiąc, do którego przedsiębiorca porównuje spadek przychodów (wrzesień 2019 r. lub wrzesień 2020 r.) może być wskazany w więcej niż jednym wniosku. Zatem przedsiębiorca może złożyć maksymalnie 5 wniosków o dotację
w wybranym przez siebie terminie, ale nie później niż do 30 września 2021 r. (np. przedsiębiorca może złożyć wszystkie wnioski w jednym dniu). - Którzy na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców nie mieli zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na okres obejmujący dzień 30 września 2020 r.
* Dodatkowo działalność gospodarcza mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy nie może być zawieszona w dniu składania wniosku o udzielenie dotacji;
* Przedsiębiorca wylicza spadek przychodów w odniesieniu do całości przychodów z działalności gospodarczej, a nie jedynie z „części” oznaczonej określonym kodem PKD;
* Zgodnie z art. 15 zze4a ustawy oceny spełnienia warunku w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej oznaczonej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 dokonuje się na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na dzień 30 września 2020 r. To oznacza, ze zmiany przeważającego kodu PKD po tej dacie (nawet jeśli zmiana PKD obejmuje dzień 30 września 2020 r.) nie będą uwzględniane.
* O dotację mogą ubiegać się także ci mikroprzedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają
i nigdy nie zatrudniali pracowników.
Wniosek o udzielenie dotacji należy składać wyłącznie w formie elektronicznej poprzez platformę praca.gov.pl do powiatowego urzędu pracy właściwego terytorialnie ze względu na siedzibę mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy, po ogłoszeniu naboru przez dyrektora PUP.
- Wnioski złożone w wersji papierowej nie będą rozpatrywane.
- Wnioski o przyznanie ww. dotacji mogą być składane do dnia 30 września 2021 roku.
- Dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej będzie bezzwrotna, pod warunkiem wykonywania tej działalności przez 3 miesiące od dnia udzielenia dotacji.
- We wniosku o przyznanie dotacji przedsiębiorca zobowiązany jest złożyć stosowne oświadczenia (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń), m. in. o posiadaniu pisemnego zaświadczenia wystawionego przez dyrektora jednostki systemu oświaty o tym, że był związany przez okres co najmniej 14 dni w miesiącu, w którym wystąpił spadek przychodów umowa najmu powierzchni przeznaczonej do prowadzenia działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15zze4a ust. 1 ustawy.
Uwaga! Dotacja wypłacana na podstawie art. 15 zze4a ustawy nie stanowi pomocy publicznej ani pomocy de minimis. Nie ma więc obowiązku dołączania do wniosku Formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczna związaną z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz jej skutków.
Załączniki do pobrania na stronie internetowej:
-
Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii: www.gov.pl/tarczaantykryzysowa
-
Powiatowego Urzędu Pracy w Ząbkowicach Śląskich: zabkowiceslaskie.praca.gov.pl (w zakładce Tarcza Antykryzysowa)
-
Kontakt telefoniczny: 748166703, 748166706, 748166716.
Powiatowy Urząd Pracy w Ząbkowicach Śląskich uprzejmie informuje, iż w dniu 1 lipca 2021 r. w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1192 opublikowana została ustawa z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw.
Na mocy ww. ustawy wprowadzono rozwiązania dotyczące kwestii umorzeń w całości lub w części należności, odraczania terminów spłaty należności, rozkładania spłaty należności na raty z tytułu np. nienależnie otrzymanych środków w ramach form wsparcia wskazanych w art. 1 pkt 17-24 lit. b, tj. w ramach:
- umowy o dofinansowania, o których mowa w art. 15 zzb, art. 15 zzc, art. 15 zze i art. 15 zze2,
- umowy pożyczki udzielonej na podstawie art. 15 zzd oraz art. 15 zzda
- oraz umowy dotacji udzielonej na podstawie art. 15 zze4.
Powyższe przepisy weszły w życie z dniem ogłoszenia, tj. 1 lipca 2021 r., z mocą od dnia 1 kwietnia 2021 r. Oznacza to, iż ww. należności z tytułu otrzymanego wsparcia złożone przed dniem ogłoszenia niniejszej ustawy, są rozpatrywane na podstawie ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą (bez obowiązku zawierania aneksu do umowy).
Tekst ustawy:
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210001192/O/D20211192.pdf