O tej rywalizacji kiedyś mówiło się „corrida”, ale teraz nadano jej poważną nazwę Powiatowego Konkursu Ortograficznego.
28 marca br. odbyła się XIII edycja sprawdzianu, w którym uczestniczyli uczniowie gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz kilkoro dorosłych osób. Zwyczajowo gospodarzem dyktanda było Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach, którego dyrektor Tomasz Błauciak powitał uczniów i ich opiekunów przybyłych z całego Powiatu Ząbkowickiego. Mimo zapowiedzi nie pojawili się przedstawiciele samorządów powiatowego i gminnego, których obecność nie tylko uświetniłaby wydarzenie, ale też dodawałaby szczypty dobrych emocji.
Po zmaganiach ortograficznych młodzież licealna zaprezentowała program artystyczny nawiązujący do postaci wybitnego etnografa i folklorysty Oskara Kolberga, którego rok właśnie obchodzimy w Polsce. Dziewczęta i chłopcy przebrani w stroje ludowe z różnych regionów kraju wykonali kilka piosenek oraz scenki rodzajowe. Cały występ łączył wątek bogactwa polskiej mowy w jej tradycyjnym kształcie. Popisy śpiewne, taneczne i humorystyczne umiliły czas oczekiwania na wyniki. Komisja konkursowa kolegialnie sprawdzała poszczególne dyktanda. Nawet od wytrawnych znawców prawideł polszczyzny, którymi są poloniści, weryfikowanie prac uczestników wymagało szczególnego skupienia i ścisłego trzymania się modelów obu dyktand. Poniżej zamieszczamy treść dyktanda trudniejszego – możecie sobie Państwo wzajemnie podyktować 🙂 Zwracamy przy tym uwagę na dwoistość pisowni wyrazów pochodzących z języków obcych.
Pseudoludowość czy hiperkompensacja utraty tożsamości? Co powiedziałby Oskar Kolberg, gdyby zobaczył teledysk Donatana i Cleo z dziewczynami nie najskromniej ubranymi, ponadto poruszającymi się w słowiańsko-hiphopowym / hip-hopowym rytmie? Uznałby to za hybrydę, kulturowy miszmasz, neopogańskie hopsasa czy oryginalny mariaż folkloru i popkultury? Urzekłyby go kolorowe, niby-ludowe stroje, a może wytknąłby twórcom wideoklipu / videoclipu nieznajomość etnografii? Ucieszyłby się z powrotu do korzeni czy z przerażeniem ogłosiłby zbezczeszczenie słowiańszczyzny i jej wielowiekowej tradycji? Może by nawet mówił o rozprzężeniu moralnym i rozrzewniłby się na myśl o zaprzepaszczeniu tożsamości. Nie miał podobno poczucia humoru, toteżby wobec nagrania wyrażał się w sposób hiperkrytyczny, a swoje nieukontentowanie rozgłaszał wszem i wobec. Ten porządny ewangelik, mimo wielu różnych zajęć, skupiony był na jednej idei – zgromadzeniu wiedzy o kulturze ludowej. Któż by dziś uwierzył, że obywał się bez cyberprzestrzeni, bez interfejsów / interface’ów, smartfonów i tym podobnych technicznych gadżetów. A jednak Kolberg pozostawił wielotomową spuściznę, zanurzywszy się bowiem w ludową twórczość, nieznużenie spisywał zasłyszane historie i różnotematyczne pieśni. Z czym obecnie kojarzy się folklor? Ano zapewne z góralską kapelą, hołubcami i pohukiwaniami w rodzaju hu,hu,ha! Niektórzy by utożsamili go z zawodzącymi rzewliwie paniami z kół gospodyń wiejskich, w najlepszym razie z zespołami folkowymi. Nie tak dawno poróżniła Polaków piosenka Jarzębinek „Koko Euro spoko”. Jedni uznali ją za hit wszech czasów, inni za totalną porażkę. Wchodzący na YouTube’a / YouTube umieszczali komentarze klasyfikujące utwór w zakresie od żenujących parodii i blamażu do megahitu. Jak do tej narodowej quasi-dyskusji odniósłby się wspomniany koryfeusz? Czy podjąłby się rozważań o etnosnobizmie? Przedzierzgnąłby się zapewne w mentora, który w oparciu o sondaże rzetelnie rozstrzyga o tendencjach w kulturze i mentalności Polaków. Jedno jest pewne – współczesność ze swą multikulturowością stanowiłaby nie lada wyzwanie dla takiego pasjonata jak Kolberg.Ostatecznie wyniki XIII Konkursu Ortograficznego ogłosił dyrektor LO Tomasz Błauciak, który również wręczał laureatom upominki książkowe oraz dyplomy. W kategorii „gimnazja” pierwsze miejsce zajęła Patrycja Bartkiewicz z Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Ziębicach. Na drugim miejscu uplasowała się Daria Pawełek z Gimnazjum im. Polskich Olimpijczyków w Ciepłowodach, a na trzecim Paulina Grocholska z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Ząbkowicach. W kategorii „szkoły ponadgimnazjalne” najlepszy wynik uzyskał Batłomiej Nowosielski z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Juliana Lubienieckiego w Kamieńcu Ząbkowickim. Drugie miejsce zdobyła Daria Glinka z Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Ząbkowicach Śląskich, natomiast trzecią lokatę uzyskała Patrycja Kudryńska, reprezentująca również ząbkowickie LO.
W konkursie wzięło udział prawie 30 osób wyłonionych w drodze eliminacji w poszczególnych szkołach Powiatu Ząbkowickiego. Koordynatorem konkursu była mgr Urszula Zachara, zaś dyktanda dla gimnazjalistów (w wersji łagodniejszej) poprowadziła mgr Monika Runaj, zaś dla uczniów szkół średnich i osób dorosłych (w wersji ostrzejszej) mgr Jolanta Depczyńska. Najlepszym ortograficznym torreadorom gratulujemy, a ich opiekunom w szkołach życzymy kolejnych sukcesów w następnym konkursie. Podziękowania za organizację konkursu należą się także Dyrekcji i Uczniom LO w Ząbkowicach.