Powstanie ponad 60-kilometrowa droga kolejowa łącząca Żarów ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej. Co najważniejsze, magistrala będzie końcowym fragmentem tzw. „szprychy nr 9” wiodącej od Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Nowa kolejowa inwestycja dotyczy linii nr 267 i 268: Żarów–Świdnica–Wałbrzych–granica państwa. Wczoraj na dworcu PKP w Wałbrzychu przedstawiciele CPK złożyli podpisy umową z firmą BBF, która wygrała postępowanie przetargowe. Kontrakt dotyczy przygotowania studium wykonalności, czyli kluczowej dokumentacji przedprojektowej. Wartość zlecenia wynosi ok. 20 mln zł. W Wałbrzychu podpisano wczoraj umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego nowej trasy, która docelowo ma prowadzić do Pragi. Wydarzenie to udostępnialiśmy w serwisie społecznościowym naszego portalu.
Bez wątpienia podpisanie tej umowy to jest ważny krok do rozwijania infrastruktury na Dolnym Śląsku, a szerzej oczywiście również w kontekście całej Polski. Chciałbym podkreślić, że dla południa Dolnego Śląska tego rodzaju inwestycje są kluczowe do tego, abyśmy otworzyli się nie tylko na region, ale i na cały kraj – mówił podczas konferencji minister Michał Dworczyk – szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane po polskiej stronie mają ruszyć w 2023 r. Spółka zakłada, że odcinek zostanie uruchomiony jednocześnie z lotniskiem. Zrealizowanie tej inwestycji przez CPK będzie oznaczać skrócenie przejazdu z Wałbrzycha: do Wrocławia do 40 min (dziś jedziemy ok. godziny), a do Warszawy – po wybudowaniu całej trasy – do 2 godz. 35 min, czyli ponad dwa razy krócej niż obecnie. Ponadto Świdnica uzyska bezpośrednie połączenia dalekobieżne z czasem dojazdu do Warszawy w 2 godz. 25 min. Do Pragi dojedziemy z Wrocławia – po zrealizowaniu inwestycji także przez Czechów – w 2 godz. 30 min (dziś potrzeba na to dwa razy więcej czasu). Znacząco skróci się czas przejazdu z Warszawy do Pragi: z obecnych 8 godz. 30 min do 4 godz. 30 min.
Odcinek z Żarowa do Lubawki to przykład współpracy kolejowych inwestorów z sąsiednich krajów w ramach międzynarodowego korytarza europejskiej sieci TEN-T. Docelowo połączymy się z inwestycją przygotowywaną przez Czechów, tworząc połączenie kolejowe Warszawy i Wrocławia z Pragą. W tym celu swoje działania koordynują spółka CPK i przedsiębiorstwo Správa železnic, czyli zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach – poinformował prezes spółki CPK Mikołaj Wild.
Studium wykonalności ma wskazać rekomendowany przebiegu linii kolejowej. Elementem dokumentu będą prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Dla tego odcinka od ubiegłego roku trwają też wymagane prawem inwentaryzacje przyrodnicze. Nowa trasa biegnąca do granicy kraju jest częścią inwestycji kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego #KolejNaPolskę. Projekt ten zakłada budowę na Dolnym Śląsku około 119 km nowych linii kolejowych i modernizację 126 km tych już istniejących. Szacuje się, że w zasięgu transportu kolejowego znajdzie się wtedy około 2,3 mln mieszkańców województwa.
Jednym z naszych priorytetów jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, dlatego bardzo ważne są dla nas wszelkie inwestycje w rozwój siatki połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Dzięki nim mieszkańcy będą mogli podróżować szybko, wygodnie i bezpiecznie. Równocześnie też samorząd województwa przejmuje od PKP SA wiele nieużywanych, często od kilkudziesięciu lat, linii kolejowych, które teraz sukcesywnie modernizujemy i uruchamiamy na nich nowe połączenia. Inwestujemy również w nowoczesny i ekologiczny tabor kolejowy – mówił marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Foto: CPK – Twitter