Niecodzienny projekt skierowany jest do miłośników zabytków techniki i zakłada włączenie w proces ich ratowania osoby prywatne i firmy.
Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej ruszyło z nietypową akcją ratowania zabytków „adoptuj parowóz”. Każdy, komu nie jest obojętny stan kolejowych zabytków, może zaadoptować lokomotywę i pomóc w jej odnowieniu – finansowo lub przez wolontariat.
Muzeum Kolejnictwa na Śląsku chce stworzyć wzorcowy model funkcjonowania ośrodka chroniącego dobra dziedzictwa przemysłowego. Mamy wiele zniszczonych zabytków kolejnictwa. Chcąc przywrócić im dawny blask, proponujemy adopcję zabytkowych parowozów. Szukamy chętnych, którzy zechcieliby pomóc finansowo lub poprzez wolontariat w odremontowaniu eksponatów muzeum – wyjaśniają inicjatorzy akcji.
Na apel odpowiedziała już pierwsza firma. Wrocławski oddział brytyjskiej firmy Smith&Nephew pomógł odnowić parowóz Tr202-28 brytyjskiej serii Liberation. Lokomotywy te zostały zbudowane w 1946 r. z myślą o pomocy dla podnoszącej się z wojennych zniszczeń Europie. Brytyjczycy przekazali je m.in. do Polski i Jugosławii. Znajdująca się w Jaworzynie Śląskiej lokomotywa Tr202-28 pochodzi z fabryki VULCAN Foundry i do Polski trafiła w 1946 r. Pełniła służbę linową do 1975 r. Następnie wykorzystywana była m.in. jako… kocioł CO w Dyrekcji Rozbudowy Miast i Osiedli Wiejskich w Zielonej Górze. Od 1989 r. w tej samej roli znajdowała się w dyspozycji ZNTK Oleśnica, następnie już jako pomnik techniki. W 1993 r. w ramach jubileuszu 150-lecia kolei na ziemiach polskich przewieziona została do ówczesnego Skansenu Lokomotyw Parowych PKP w Jaworzynie Śląskiej. Od 2004 r. znajduje się w Muzeum Kolejnictwa na Śląsku.
- Szczegóły akcji „adoptuj parowóz” dostępne na stronie muzeumkolejnictwa.pl.
Foto: Muzeum Kolejnictwa Jaworzyna Śląska