- Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 1,99 złotych.” „Twoja paczka o numerze PL(…) wymaga dopłaty na sumę 2,87 złotych. Brak wpłaty oznacza zwrot przesyłki do nadawcy. Przepraszamy za utrudnienia. Prosimy uregulować należność klikając w podany link https://(…).” Dostałeś SMS o takiej treści? Uważaj to oszustwo!
Kilka dni temu ofiarą oszustwa padła mieszkanka powiatu świdnickiego, która otrzymała wiadomość SMS z prośbą o dopłatę do przesyłki w wysokości 1,99 zł. Kobieta oczekiwała na przesyłkę, a chcąc ją otrzymać, postanowiła dopłacić brakującą kwotę. Wiadomość SMS wydawała się na tyle wiarygodna, że 48-latka kliknęła w link dołączony do feralnej wiadomości, po czym przelała „brakującą kwotę”. Jak się później okazało, z jego konta zamiast 1,99 zł, zniknęło ponad 10 tysięcy złotych!
Wciąż pojawiają się nowe sposoby, którymi przestępcy próbują pozbawić nas naszych pieniędzy. W ostatnim czasie internetowi oszuści coraz chętniej podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają SMS-y. W wiadomości podany jest link, który przekierowuje potencjalną ofiarę na stronę łudząco podobną do strony banku bądź operatora płatności, gdzie nieświadoma osoba wprowadza wrażliwe dane dotyczące konta takie jak login czy hasło i umożliwia tym samym przechwycenie tych danych przez oszustów. W innym wariancie wspomnianej metody oszuści w wiadomości przesyłają link do aplikacji, które infekują telefon. W ten sposób niepowołane osoby mogą wyciągać hasła do aplikacji bankowych, czy też przekierowywać SMS-y, dzięki czemu przejmują kontrolę nad konkretnym kontem bankowym.
- Przestępczość w wirtualnej formie ma jak najbardziej realne skutki, o czym dotkliwie przekonała się także inna mieszkanka powiatu świdnickiego. A wszystko zaczęło się tak….
41-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego na jednej z platform sprzedażowych wystawiła ubrania, które przestały być już jej potrzebne. W tym samym dniu odezwała się do niej osoba, która poprosiła o jej adres e-mail. Sprzedająca szybko otrzymała na pocztę informację, że kupujący dokonał już wpłaty i żeby odebrać pieniądze trzeba kliknąć w link zamieszczony w wiadomości. Kobieta zrobiła to i została przekierowana na stronę internetową, rachunku bankowego, wówczas straciła dostęp do swojego konta bankowego i wtedy nastąpiły wypłaty oraz przelew z jej rachunku bankowego. W wyniku oszustwa 41-latka straciła ponad 25 000 zł.
Apelujemy o zachowanie ostrożność przy internetowych transakcjach kupna i sprzedaży. Przede wszystkim nie logujmy się do bankowości internetowej przez przysyłane nam linki tylko wybierajmy autoryzowane strony. Pamiętajmy, że nigdy nie należy podawać danych karty płatniczej, aby otrzymać pieniądze za sprzedany przedmiot. Korzystając z portali ogłoszeniowych czytajmy zamieszczane tam ostrzeżenia i informacje odnośnie bezpieczeństwa transakcji. Nie należy przeprowadzać transakcji bankowych za pomocą podsyłanych linków. Nie należy otwierać podejrzanych linków i załączników, a także nie wykonywać żadnych próśb/poleceń zawartych w wysyłanych wiadomościach. W przypadku otrzymania wiadomość na platformie sprzedażowej z prośbą o podanie adresu e-mail czy numeru telefonu, bądźmy ostrożni to może być OSZUSTWO.
Poprzez: KPP Świdnica