Pierwsza tura rekrutacji na uczelnie dobiega końca. Kiedy opadły emocje po maturach, absolwenci szkół średnich stanęli przed kolejną niełatwą decyzją – praca czy studia? A jeśli studia – to jakie?
I choć część z nich wciąż rozpatruje różne scenariusze na życie, tegoroczni i przyszli maturzyści mają już w znakomitej większości zdefiniowaną wizję swojej przyszłości. Tak pokazuje raport „Skok w dorosłość” opracowany przez Instytut Badawczy IPC na zlecenie Politechniki Wrocławskiej.
Blisko 61% uczestników badania zadeklarowało, że posiada pewne plany dotyczące swojej przyszłości, a 53,5% uczniów i uczennic ostatnich klas szkół średnich planuje kontynuować edukację na uczelniach. Raport „Skok w dorosłość” dostarcza cennych informacji na temat preferencji edukacyjnych młodych Polaków. Wyniki badania pokazują, które kierunki studiów wybierają najczęściej oraz jakie czynniki wpływają na te wybory. Analiza tych danych pozwala lepiej zrozumieć aspiracje i priorytety młodego pokolenia.
- Inwestycja, która ma procentować
Uczniowie, którzy planują studiować, wskazali swoje główne oczekiwania wobec studiów. Ponad połowa z nich (52,4%) chce przede wszystkim zdobyć specjalistyczną wiedzę i umiejętności w wybranej dziedzinie zawodowej. Studia mają dać im solidne fundamenty do dalszej kariery. Wygrywają te uczelnie, które zapewniają ambitny i wszechstronny program zajęć, a także umożliwiają zdobywanie wiedzy i doświadczeń poza granicami Polski.
Podejmowanie decyzji o przyszłości zawodowej i wybór kierunku studiów nie jest procesem prostym i uniwersalnym. Niektóre osoby mają do tej decyzji bardzo solidne podstawy – dotychczasową edukację, tradycje rodzinne, dobry research wśród starszych znajomych czy rodzeństwa, kontakty z uczelniami. Jednak dla znacznej części młodzieży jest to całkiem przypadkowy wybór. Efektem jest niestety porzucanie (niekiedy nawet na pierwszym roku) wybranego wcześniej kierunku studiów – zaznacza psycholożka, wicedyrektor Centrum Doskonałości Dydaktycznej Politechniki Wrocławskiej prof. Anna Borkowska.
Popularność kierunków studiów w Polsce wynika jednoznacznie z dynamiki zmian na rynku pracy, atrakcyjności zarobków oraz prestiżu zawodowego. Nie bez znaczenia pozostaje również to, jakie zmiany zaszły w związku z pandemią. Dzięki możliwości pracy zdalnej rynek zatrudnienia z lokalnego przekształcił się w globalny. Ten trend potwierdzają wyniki badania Politechniki Wrocławskiej.
- Wśród trzech grup kierunków studiów, które respondenci wskazują najczęściej, znalazły się te z obszaru ekonomii (22,6%), administracji (19,6%) oraz psychologii (18,5%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się natomiast kierunki turystyczno-sportowe, wojskowe i morskie oraz rolnicze i leśne.
Wybory tegorocznych maturzystów utrzymują kurs z zeszłego roku, gdzie na podium – według danych opublikowanych na gov.pl – znalazły się informatyka, psychologia i zarządzanie. Cieszy pragmatyczne podejście młodych ludzi do swojej przyszłości i budowanie planów na fundamentach kształcenia wyższego – mówi prof. Anna Borkowska. Jednak motywacja do studiowania oparta jedynie na lepszej perspektywie zawodowej – a taką przywołało ponad 61% respondentów – jest mało konkretna i może przynieść rozczarowanie. Dlatego tak ważna jest rola mentorów i autorytetów, którzy mogą wspierać młodych ludzi w bardziej precyzyjnym określeniu życiowych planów i wyborze kierunku kształcenia dopasowanego do ich predyspozycji, osobowości i zainteresowań. Studia to kilkuletnia przygoda, która powinna dawać satysfakcję z samorozwoju i zdobywania wiedzy.
- Przyjazna uczelnia
W oczywisty sposób wybór kierunku studiów wpływa na decyzje o uczelniach, na których przyszli studenci chcą kontynuować edukację. Istotnym czynnikiem decydującym jest oczywiście renoma uczelni, bogaty program zajęć oraz rozpoznawalna kadra. Jednak, jak pokazuje raport z badania „Skok w dorosłość”, młodzi ludzie opierają swoje wybory również w dużej mierze na praktycznych udogodnieniach.
Dla przyszłych studentów największe znaczenie ma lokalizacja uczelni (58,2%). Na kolejnych miejscach ankietowani wskazali dostępność interesującego ich kierunku i programu studiów (46,6%) oraz wysokie kwalifikacje kadr uczelni (30%). Następnymi w kolejności istotnymi aspektami były infrastruktura kampusu, reputacja uczelni czy jej oferta sportowa.
- Lipiec to okres publikacji oficjalnych list przyjętych na studia w roku akademickim 2024/25. Dla tych, którzy z różnych powodów nie złożyli dokumentów w pierwszym terminie, uczelnie pozostawiają otwarte drzwi w kolejnych turach naboru.
- Badanie zlecone przez Politechnikę Wrocławską przeprowadzono w marcu i kwietniu 2024 r. Badanie miało dwie części: ilościową – kwestionariusz elektroniczny, który wypełniło 1 060 osób (grupa reprezentatywna m.in. pod względem płci i miejsca zamieszkania), jakościową – wywiady grupowe w ośmiu grupach fokusowych złożonych z 64 uczniów liceum (z klas III i IV) oraz technikum (z klas IV i V).
- Szczegółowe wyniki badania znajdują się w raporcie „Skok w dorosłość”. Publikacja jest dostępna w wersji elektronicznej na stronie tech/skok-w-doroslosc.
Poprzez: Dawid Bartkowski / kplus.agency