Startuje kampania „Ruszamy po zdrowie”. Dotykać ma problemu nadwagi i otyłości u dzieci oraz młodzieży. Jej ambasadorem jest sportowiec, wicemistrz świata i pięciokrotny mistrz Polski w jeździe na hulajnodze Bartosz Oskroba. Partnerem kampanii są Uzdrowiska Kłodzkie. Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym samorządu województwa dolnośląskiego.
Inicjatorzy chcą dotrzeć nie tylko do najmłodszych, ale także ich rodziców. To oni są odpowiedzialni za budowanie zdrowych nawyków u najmłodszych. Materiały tworzone w ramach kampanii społeczno-informacyjnej mają dać dzieciom poczucie sprawczości; podkreślać, że małe zmiany mają wpływ na ich zdrowie. Bartka Oskrobę młodzi kojarzą nie tylko z Internetu, ale także z wrocławskich skateparków, gdzie trenuje pomiędzy licznymi zawodami. Ostatnie dni wakacji sportowiec spędził w Niemczech, gdzie wywalczył kolejne już wicemistrzostwo Europy, a w miniony weekend został pięciokrotnym mistrzem Polski. Uruchom swoją energię na pełnych obrotach – zdrowe decyzje to pierwszy krok do sukcesu – mówi Bart Oskroba.
Angażując do działań popularnego wśród młodych sportowca, mamy nadzieję, że skłoni to młodzież do dołączenia do aktywności. Prowadząc w ramach naszego Centrum Pediatrycznego im. J. Korczaka oddziały psychiatryczne, wiemy jak delikatnym tematem jest problematyka związana z niewłaściwym odżywianiem. Zdecydowaliśmy się zwrócić uwagę przede wszystkim na aspekt związany z aktywnością fizyczną i podejmowaniem drobnych zmian w codziennym życiu, aby świadomie budować własne zdrowie – komentuje dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. J. Gromkowskiego dr Dominik Krzyżanowski.
Ostatnie lata przyniosły alarmujący wzrost liczby dzieci i młodzieży z nadwagą i otyłością. Poważnym problemem zdrowotnym, zwłaszcza w ciągu ostatniego 30-lecia, stała się nadwaga i otyłość w wieku dziecięcym. Otyłość w wieku rozwojowym to zwiększone ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego, nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki lipidowej i węglowodanowej z cukrzycą typu 2 włącznie, a przede wszystkim zwiększone ryzyko otyłości w wieku dorosłym. Nadmierna masa ciała jest również powodem wielu zaburzeń emocjonalnych spowodowanych brakiem akceptacji przez samego siebie, rodzinę i rówieśników.
Dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazują, że otyłość dotyka przeciętnie jednego na trzech chłopców i jedną na pięć dziewczynek w wieku 6-9 lat. Często bagatelizowana nadmierna masa ciała w wieku rozwojowym staje się poważnym problemem w życiu dorosłym.
Cele kampanii „Ruszamy po zdrowie”
- Zwrócenie uwagi na dokonywane wybory zdrowotne
- Zwiększenie świadomości wśród dzieci i młodzieży na temat skutków niewłaściwej diety
i braku aktywności fizycznej - Nauka kompleksowego podejścia w dbaniu o zdrowie
- Wsparcie informacyjne w zakresie leczenia otyłości
Dzięki kampanii „Ruszamy po zdrowie” inicjatorzy chcą dotrzeć do dzieci i ich rodziców z przesłaniem, że często wystarczy zamienić kilka pozycji w codziennej diecie i wprowadzić choć odrobinę ćwiczeń, aby organizm funkcjonował prawidłowo. Kampania oprócz swojego informacyjno-promocyjnego charakteru ma budować poczucie sprawczości i zachęcać do podejmowania zdrowych decyzji w codziennych sytuacjach. Hasło „Ruszamy po zdrowie” podkreśla wagę aktywności fizycznej w profilaktyce nadwagi i otyłości oraz mobilizuje do rozpoczęcia działań w kierunku pozytywnych zachowań.
Nie bagatelizujmy problemu nadwagi i otyłości wśród dzieci. Często wystarczy zamienić kilka pozycji w codziennej diecie i wprowadzić choć odrobinę ćwiczeń, aby organizm funkcjonował prawidłowo. Zadbajmy o swoje rodziny i razem ruszajmy po zdrowie – mówi wicemarszałek województwa dolnośląskiego Marcin Krzyżanowski.
- Ambasadorem kampanii jest wicemistrz swiata i Europy oraz pięciokrotny mistrz Polski – Bartosz Oskroba. Dla młodych hulajnogistów Bartosz jest przykładem tego, że aktywność fizyczna jest doskonałą metodą wyrażania siebie, dbania o własne zdrowie i realizacji swoich marzeń.
- Ruszamy więc po zdrowie razem z Bartoszem Oskrobą. W spocie promocyjnym kampanii ukazane są momenty dnia codziennego, w których podejmujemy wybory. Są to proste decyzje jabłko zamiast batona, schody zamiast windy czy spacer zamiast gry komputerowej. W spocie skupiamy się na pozytywnym przekazie, nie straszymy – motywujemy. Podkreślamy, że problem otyłości jest wielowymiarowy i należy do niego podejść holistycznie. Akcja ma energetyzować odbiorcę młodzież i wyzwalać w nich potrzebę aktywnego spędzania czasu.
- Wraz z rozpoczęciem zajęć szkolnych włączymy uczniów do wspólnej aktywności. Do szkół zawita również Mobilne Centrum Zdrowia, w ramach którego będzie przeprowadzona edukacja żywieniowa oraz badania składu masy ciała.