W ostatnich tygodniach program Filharmonii Sudeckiej zdominowany był przez muzykę kameralną i chóralną.
Miłośnicy koncertów symfonicznych mogą więc z utęsknieniem czekać na piątek 2 lutego, kiedy to na wałbrzyskiej estradzie ponownie wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej. Koncert „Duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem” rozpocznie się o godz. 19:00, a jego program będzie nieszablonowy.
Koncert otworzą aż trzy uwertury napisane przez polskich kompozytorów XIX i XX wieku. Ten nieoczywisty wstęp do muzyki Brahmsa pozwoli być może na jej nieco inny odbiór, z nietypowej perspektywy, która sprawi, że niektórzy melomani mogą usłyszeć ją inaczej niż zwykle. „I Symfonia c-moll” Johannesa Brahmsa stanowić będzie główny punkt programu piątkowego koncertu. Jest to kompozycja, po której, zanim jeszcze powstała, oczekiwano, że będzie kontynuacją dziedzictwa Ludwiga van Beethovena. Znając te oczekiwania, a także motywowany własnym perfekcjonizmem, Brahms nie potrafił dokończyć tego dzieła i pisał je, jak sam twierdził, dwadzieścia jeden lat. Czy dziś słychać ogrom pracy jaką kompozytor włożył w jej stworzenie? I czy koniecznie trzeba ją porównywać z muzyką Beethovena?
Będzie się można o tym przekonać już w piątek w Filharmonii Sudeckiej. Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Jan Bielak, którego wałbrzyska publiczność zna chociażby z niedzielnych Koncertów Familijnych. Jest on też beneficjentem tegorocznej edycji programu „Dyrygent-rezydent” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, a finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach tego programu Jan Bielak dwukrotnie będzie dyrygował Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej, pierwszym z tych koncertów będzie właśnie „Duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem”.
Koncert symfoniczny „Duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem” – piątek – 2 lutego 2024 – godz. 19:00 – Filharmonia Sudecka – Wałbrzych
Foto: Dariusz Gdesz