Pierwsze w Dzierżoniowie aktywne przejścia dla pieszych powstaną w ciągu ul. Piastowskiej. Prace montażowe będą prowadzone od 11 do 17 maja i mogą się wiązać z krótkimi utrudnieniami w ruchu.

Informację tę przekazał dzisiaj burmistrz Dzierżoniowa Dariusz Kucharski. Inwestycja będzie zrealizowana w ramach Dzierżoniowskiego Budżetu Obywatelskiego. Dotyczy przejść na wysokości urzędu gminy wiejskiej, przy przejściu podziemnym pomiędzy os. Błękitnym a Kolorowym, przy rondzie Polskiego Państwa Podziemnego oraz przejścia pomiędzy stacją paliw i marketem, a os. Tęczowym.

Aktywne przejścia sygnalizują kierowcom moment, w którym pieszy zbliża się do przejścia uruchamiając dodatkową sygnalizację świetlną, zamontowaną w drodze. Są także wyposażone w antypoślizgową nawierzchnię. Ta innowacyjna technologia budzi coraz większe zainteresowanie włodarzy zarządzających ulicami miejskimi. Dzierżoniów będzie w tym względzie pionierem w subregionie sudeckim.

Miasto stanowiące swego rodzaju centrum sudeckiego trójmiasta (Dzierżoniów, Bielawa, Pieszyce) w ostatnim czasie mocno angażuje się w projekty poprawiające infrastrukturę drogową, co jest możliwe dzięki ścisłej kooperacji z samorządem województwa dolnośląskiego. W połowie kwietnia br. oferty na budowę drugiego etapu obwodnicy miejskiej zgłosiło pięć firm. Szczęśliwie – jak podał w mediach społecznościowych burmistrz Dzierżoniowa – oferty trzech są poniżej kwoty przeznaczonej na to zadanie. Na rozstrzygnięcie trzeba jeszcze poczekać kilka tygodni, ale wygląda na to, że trzeci już przetarg ogłoszony przez województwo będzie rozstrzygnięty.

Przypomnijmy, e II etap obwodnicy Dzierżoniowa łączy już wybudowane i czynne rondo na drodze Dzierżoniów – Pieszyce z drogą drogi Dzierżoniów – Bielawa. Burmistrz Dariusz Kucharski nie zatrzymuje się jednak i zapowiada ofensywę w kierunku budowy III odcinka obwodnicy. To ogniwo inwestycji jest o tyle trudniejsze od dotąd zrealizowanych, że rozwiązać ma kolizję z linią kolejową, a więc radykalnie podnieść bezpieczeństwo podróżujących. Potencjalnie upłynni też ruch składów kolejowych. Przede wszystkim jednak III etap wyprowadziłby zupełnie tranzyt poza obszar zabudowany miasta.

Podobny plan miały jeszcze w 2010 r. ówczesne władze pobliskich Ząbkowic Śląskich. Wtedy właśnie, dzięki współpracy samorządu miejskiego i wojewódzkiego udało się podpisać umowę z wykonawcą I etapu obwodnicy miasta prowadzącego od obecnej drogi krajowej nr 8 do terenu ząbkowickiej podstrefy ekonomicznej, gdzie powstało rondo z kierunkiem na Kamieniec Ząbkowicki i Nysę. Obwodnicę oddano do eksploatacji w 2014 r. i wtedy ruch tranzyt w dużej części opuścił zabudowę miejską Ząbkowic Śląskich. Planowana wtedy budowa II etapu obwodnicy miała całkowicie wyeliminować ruch z granic miasta i – podobnie jak w Dzierżoniowie – miała usunąć styk arterii drogowej z trasą kolejową.

Niestety nie podjęto dalszego działania i obecnie wiele samochodów, w tym ciężkich, zawraca w kierunku zabudowanym, by wąską ul. Cukrowniczą, przez kolizyjne skrzyżowanie z ul. Ziębicką docierać do drogi wiodącej na Ziębice.

foto: Dariusz Kucharski – Facebook

Komentarze

Zostaw swój komentarz