Linie kolejowe Kłodzko – Lądek Zdrój – Stronie Śląskie oraz Jelenia Góra – Lwówek Śląski są już w zarządzie samorządu dolnośląskiego. To efekt sygnalizowanego w naszym portalu porozumienia z PKP PLK.
Obie przejmowane przez samorząd województwa linie kolejowe są istotne z punktu widzenia codziennego funkcjonowania wielu tysięcy Dolnoślązaków. Połączenie kolejowe przywróci możliwość codziennych dojazdów do pracy, szkoły, a także z pewnością wpłynie pozytywnie na rozwój ruchu turystycznego w tych miejscach.
Na przestrzeni ostatnich lat, kiedy rozmawialiśmy z mieszkańcami i samorządowcami z Kotliny Kłodzkiej, temat kolei znajdował się na pierwszym miejscu. Dziś podpisujemy dokumenty, dzięki którym rozpocznie się proces odbudowy tej linii. Kolejowa rewolucja na Dolnym Śląsku trwa i nie mamy zamiaru się zatrzymywać – mówi wicemarszałek Dolnego Śląska Grzegorz Macko.
Przejmowanie, rewitalizacja i uruchamianie pasażerskich połączeń kolejowych są jednym z elementów strategii walki z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie. Samorząd Województwa Dolnośląskiego na początku obecnej kadencji w roku 2018 zapowiedział przejęcie od PKP 22 odcinków linii kolejowych w regionie. To w sumie ponad 400 km torów, które w dużej części rozszerzą system komunikacji na Dolnym Śląsku. Dzięki temu mieszkańcy zyskują nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie.
Dzięki podjętemu obecnie projektowi pozyskania tak wielu tras, połączenia kolejowe zyskają m.in. cztery dolnośląskie uzdrowiska: Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój, Przerzeczyn Zdrój i Świeradów Zdrój oraz Park Narodowy Gór Stołowych i Karkonoski Park Narodowy. Komunikacja kolejowa wróci do Stronia Śląskiego Złotoryi, Lwówka Śląskiego i Kowar. Łatwiejszy też będzie dojazd do niezwykłych zabytków jakimi są pałace wpisane na listę pomników historii, czyli do obiektów z Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Do wielu z tych miejsc kolej nie docierała od dziesiątków lat.
To są chwile w których można powiedzieć, że realizujemy plan, który został wcześniej nakreślony. To aktywna polityka, którą prowadzimy wspólnie: rząd, samorząd, koalicja Prawa i Sprawiedliwości oraz Bezpartyjnych Samorządowców i ona przynosi widoczne efekty – podsumowuje pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.