Według danych Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei przez rok 2022 z obu bielawskich stacji kolejowych (Bielawa Zachodnia i Bielawa Centralna) skorzystało w sumie 109 538 osób. Biorąc pod uwagę, że przez część minionego roku obowiązywały jeszcze niektóre restrykcje pandemiczne, to statystyka ruchu pasażerskiego w Bielawie jest imponująca.
Tylko w 2019 r. województwo dolnośląskie przejęło od PKP S.A. sześć linii kolejowych o łącznej długości ponad 100 km. Wśród przejętych wówczas odcinków znalazła się linia pomiędzy stacjami Bielawa Zachodnia i Srebrna Góra. Jednym z zadań przewidzianych do realizacji w ramach programu jest także II etap budowy linii kolejowej do Bielawy tj. od dworca Bielawa Zachodnia, poprzez Camping „Sudety”, aż do Nowej Bielawy (przy ul. Sowiej). W tym samym 2019 r. burmistrz Bielawy Andrzej Hordyja i marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski podpisali list intencyjny, w którym sygnatariusze dokumentu zadeklarowali współpracę w kontekście przejmowania i rewitalizacji przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego linii kolejowych, aby m.in. wspólnie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu i zadbać o rozwój turystyki i potencjału gospodarczego regionu.
W efekcie powyższej deklaracji Dolnośląska Służba Dróg i Kolei przygotowała dokumentację techniczną, na bazie której możliwe jest przystąpienie do odtworzenie linii kolejowej nr 318 relacji Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra. W uchwale budżetowej samorządu wojewódzkiego na rok 2023 zapisana jest inwestycja pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 na odcinku Bielawa Zachodnia – Srebrna Góra”. Na ten cel zarezerwowana jest w tym roku kwota ponad 5,5 mln zł Środki te mają być wkładem własnym Dolnego Śląska do projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z perspektywy programowej 2021 – 2027. Warto też przypomnieć, że Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę na decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który wpisał do rejestru zabytków krajobrazu kulturowego szlak dawnej Kolei Sowiogórskiej, co relacjonowaliśmy w naszym portalu.
Jeszcze w połowie lutego br. w Urzędzie Miejskim w Bielawie, odbyło się spotkanie robocze z udziałem włodarzy gmin Bielawa – burmistrz Andrzej Hordyj, Stoszowice – wójt Paweł Gancarz oraz Radków – burmistrz Jan Bednarek). Omawiano działania nakierowane na kontynuację odbudowy trakcji Kolei Sowiogórskiej. Trasa ta kilkadziesiąt lat temu była jedną z głównych atrakcji turystycznych subregionu sudeckiego. Jest więc coraz realniejszy plan przebudowy Kolei Sowiogórskiej. Ta inwestycja – jak podkreślają samorządowcy Bielawy – stworzyłaby możliwość połączenia linii nr 318 z systemem sieci kolejowej, położonej po drugiej stronie Gór Sowich. W efekcie rezydujący w Bielawie turyści mieliby możliwość dotarcia koleją nie tylko do Srebrnej Góry, ale także do Nowej Rudy, Radkowa, Gór Stołowych, a nawet do czeskich miast Broumov i Mezimesti.
Obecnie najbliżej jest do modernizacji fragmentu linii kolejowej nr 318, na dystansie 1,8 km pomiędzy stacją Bielawa Zachodnia do przyszłej stacji Bielawa Camping Sudety. Z pewnością po realizacji pełnego zakresu przebudowy Kolei Sowiogórskiej liczba ta znacząco wzrośnie – uważa burmistrz Bielawy Andrzej Hordyj.
Priorytetowa linia kolejowa z Kłodzka do Lądka Zdroju i Stronia Śląskiego nie może doczekać się realizacji a mówią o linii kolejowej ze Srebrnej Góry do Radkowa, którą już Niemcy zlikwidowali bo była mało przydatna.