Od 8 do 13 listopada uzyskanie paszportu w terenowych punktach paszportowych będzie niemożliwe. Wszystkie punkty zostaną zamknięte na czas wdrażaniu nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych, dzięki któremu będzie dostępna uproszczona procedura wnioskowania o paszport. Przerwa będzie dłuższa w Ząbkowicach Śląskich, Kłodzku i Dzierżoniowie.
Nie będzie konieczności wypełniania papierowych wniosków przez obywatela, a wniosek będzie generowany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu służącym do pobierania podpisu. To jeden z efektów wchodzącej w życie od 13 listopada 2022 r. nowej ustawy o dokumentach paszportowych.
Ponadto uruchomione będą dodatkowe usługi, w tym weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie, jakie dane są przetwarzane w rejestrze oraz możliwość otrzymywania powiadomienia, np. o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu. Po zmianie systemu będzie też funkcjonować więcej dostępnych form, w jakich będzie możliwe zgłoszenie utraty paszportu. Oprócz formy osobistej, utratę paszportu będzie można zgłosić samodzielnie, na przykład przez e-puap lub e-usługę (dzięki której zgłoszenie będzie automatycznie generowało unieważnienie utraconego paszportu zapobiegając tym samym nieuprawnionemu użyciu).
Wprowadzenie wszystkich zmian wymaga jednak przerwy w działaniu punktów paszportowych. Dlatego od godz. 14:00 we wtorek 8 listopada do niedzieli 13 listopada 2022 r. wszystkie punkty będą zamknięte i nie będą przyjmować wniosków czy wydawać paszportów. W odniesieniu do punktów w: Ząbkowicach Śląskich, Dzierżoniowie i Kłodzku oraz Lubinie, Polkowicach, Trzebnicy, Głogowie i Bogatyni, Głogowie obsługa klienta zostanie zawieszona już dzień wcześniej, czyli w poniedziałek 7 listopada br. Wznowienie obsługi paszportowej klientów planowane jest na poniedziałek 14 listopada 2022 r., ale należy tę informację traktować jako orientacyjną, a wszelkie bieżące komunikaty będą dostępne w serwisach internetowych administracji rządowej.