W ubiegły piątek (29 marca 2919 r.) nikomu z kilkudziesięciu uczestników 18. Powiatowego Konkursu Ortograficznego nie udało się napisać bezbłędnie dyktanda. Trzeba jednak przyznać, iż ich teksty (publikujemy je pod fotoreportażem) były trudne, a nawet bardzo trudne.
Pasjonaci języka polskiego z całego naszego powiatu spotkali się w ząbkowickim Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Jagiełły. Najpierw znaleźli się razem w auli szkolnej, gdzie powitali ich wicestarosta ząbkowicki Waldemar Wieja oraz dyrektor LO Tomasz Błauciak. Następnie, podzieleni na kategorie „gimnazja i szkoły podstawowe” oraz „szkoły ponadgimnazjalne”, pod opieką nauczycielek języka polskiego z liceum, udali się na równolegle poprowadzone sprawdziany w postaci dyktand. Kilkanaście minut później do czerwoności rozżarzyły się nauczycielskie – nomen-omen – długopisy z czerwonymi wkładami. Sprawdzanie dyktand odbywało się komisyjnie, a panie polonistki wzajemnie konsultowały się w przypadkach dylematów dotyczących oceny prawidłowości zapisów zastosowanych przez uczestników konkursu.
Mniej więcej godzinę później wszyscy ponownie znaleźli się w licealnej auli. Zanim jednak odbyła się ceremonia konkursowa, uczennice i uczniowie ząbkowickiego LO zaprezentowali program nawiązujący do postaci Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Rok 2019 został bowiem ogłoszony przez Sejm RP rokiem tego wybitnego polskiego pisarza, eseisty i krytyka literackiego. Biografia twórcy, jego zapatrywania społeczne i estetyczne, wyznawane wartości ideowe i cechy charakteru stały się kanwą interesującej i żywej narracji. Teksty Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, wypowiedzi o nim oraz piosenki stanowiące niejako odzwierciedlenie myśli, z jakimi się utożsamiał pisarz, jak się okazało nadal inspirują.
Gdy już niepokój wszystkich młodych polonistów sięgał zenitu, dyrektor Tomasz Błauciak ujawnił wyniki obu dyktand. Podziękował przy tym uczniom za udział w konkursie, nauczycielom prowadzącym za ich przygotowanie, a paniom polonistkom z LO: Jolancie Depczyńskiej, Urszuli Zacharze i Magdalenie Kotowicz za niezawodne przygotowanie konkursu.
- W kategorii szkół podstawowych i gimnazjów najlepsi byli kolejno (w nawiasach podajemy nazwiska nauczycieli prowadzących): Joanna Adamowicz z Zespołu Przedszkolno-Szkolnego w Ciepłowodach (mgr Leokadia Krzewska), Kaspian Bielawski z Kamieńca Ząbkowickiego (mgr Mirosława Pastuch), Igor Prochorowski ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Ząbkowicach Śląskich (mgr Izabela Jarosz).
- W kategorii szkól ponadgimnazjalnych najlepsze wyniki osiągnęli kolejno: Patrycja Bartkiewicz (mgr Magdalena Kotowicz), Witold Podraza, (mgr Urszula Zachara) – oboje z Liceum Ogólnokształcącego w Ząbkowicach Śląskich, Emilia Gnutek z Zespołu Szkół Zawodowych w Ząbkowicach Śląskich (mgr Małgorzata Bulanda).
Wymienionym i wszystkim pozostałym uczestnikom należy pogratulować umiejętności radzenia sobie z poprawną polszczyzną. Wśród piszących dyktando w trudniejszej wersji była wicedyrektor LO mgr Mariola Hajduk – na co dzień nauczycielka matematyki.
Dla zainteresowanych sprawdzeniem swojej wiedzy w tym zakresie zostawiamy do dyspozycji teksty obu dyktand. Ich autorką jest mgr Jolanta Depczyńska.