Jedynie 1/3 badanych czuje się spokojna o swoje dane w sieci. Jednocześnie aż 65%. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem, a już 35% miało do czynienia z cyberprzestępczością.
Zabezpieczając się, najczęściej zwraca się uwagę na pliki cookies i ustawienia prywatności w komputerze i na telefonie. Co ciekawe badani coraz rzadziej korzystają z trybu incognito. Jednak wciąż tylko połowa ankietowanych zna narzędzia chroniące ich w świecie online. Polska platforma ClickMeeting po raz kolejny przeprowadziła badanie dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 65% Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem w sieci, a zaledwie 20% czuje się bezpiecznie. Natomiast 16% nie czuje w tym kontekście obaw, a 19% nie zastanawiało się nad tym.
- Zaledwie 1/5 Polaków czuje, że ich dane są bezpieczne w sieci
Ankietowani zostali zapytani między innymi o to, czy czują się w sieci bezpiecznie w kontekście ochrony swoich danych. Jedynie 20% proc. badanych nie boi się o swoje dane, natomiast 41% czuje się zabezpieczonymi, jednak wolałoby bardziej. Aż 27% nie czuje, że ich dane są chronione w internecie, jednak chciałaby to zmienić, a 13% badanych odpowiedziało, że nie zastanawiało się nad tymi kwestiami.
- Ponad połowa Polaków zna narzędzia poprawiające bezpieczeństwo w sieci, ale o prywatność zawsze dba tylko 36%
Jak się okazuje, ponad połowa (52%) badanych zna narzędzia, które poprawiają bezpieczeństwo w sieci. Blisko 1/3 Polaków (28%) nie zna takich rozwiązań, a 20% badanych przyznaje, że nigdy ich nie szukała. Jednocześnie tylko 36% ankietowanych deklaruje, że zawsze dba o swoją prywatność w wirtualnym świecie, a 56% dba, ale nie za każdym razem, jednak się stara. Natomiast 6% pytanych nie myśli o tych kwestiach, ponieważ nie wie, jak o nie zadbać, a 1% badanych nie robi tego, bo nie ma to dla nich znaczenia.
- Najczęściej zwraca się uwagę na pliki cookies oraz ustawienia w komputerze i na telefonie
Badani zostali zapytani również o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Jak się okazało, Polacy najczęściej zwracają uwagę na pliki cookies (60%), dbają o ustawienia prywatności na komputerze i na telefonie (63%) oraz używają aplikacji blokujących śledzenie ruchu w przeglądarce (26%). Inne sposoby, jakie wskazali ankietowani, to: szyfrowana poczta elektroniczna (21%), korzystanie z trybu incognito w przeglądarce (19%, co ciekawe w 2022 roku aż 40% badanychdeklarowało korzystanie z tej opcji), korzystanie z VPN (12%), używanie komunikatorów szyfrujących przesyłanie danych (12%) oraz szyfrowanie poufnych plików (11%).
- Już 35% Polaków znalazło się w sytuacji wirtualnego niebezpieczeństwa
Połowa ankietowanych nigdy nie miała do czynienia z zagrożeniem związanym z bezpieczeństwem w sieci. Natomiast 11% Polaków doświadczyło takiego zagrożenia, a konkretnie phishingu (wyłudzenie danych poprzez podszywanie się pod inną osobę lub instytucję), kolejne 11% doświadczyło wykorzystania przez malware (złośliwe oprogramowanie), a 13% było ofiarą innej niebezpiecznej sytuacji. Jednocześnie 19% nie znalazło się nigdy w takiej sytuacji, ale ktoś z ich bliskiej rodziny padł ofiarą cyberprzestępców.
- Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia (od 18. do 34. roku życia – 26%, od 35. do 54. roku życia – 35% i powyżej 55. roku życia – 39%). Kobiety stanowiły 52% ankietowanych, a mężczyźni 48%. Badani to mieszkańcy miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców (40%), od 5 do 20 tys. mieszkańców (11%), od 20 do 100 tys. mieszkańców (20%), od 100 do 500 tys. mieszkańców (17%) i powyżej 500 tys. mieszkańców (12%).
- ClickMeeting to polska firma, która powstała w 2011 roku i udostępnia aplikację na całym świecie w 8 wersjach językowych. Jej misją jest wsparcie komunikacji i nauki niezależnie od tego, w jakim miejscu na świecie ktoś się znajduje. Platforma do webinarów, czyli rodzaju seminarium prowadzonego za pośrednictwem internetu, działa w przeglądarce internetowej. Nie trzeba mieć specjalistycznej wiedzy technicznej lub instalować czegoś na swoim urządzeniu, by w łatwy sposób cieszyć się z funkcjonalności narzędzia. Akademia Clickmeeting:https://knowledge.clickmeeting.com/pl/manual/
Poprzez: PAP MediaRoom / ClickMeeting