Linie nr 308 i 340 łączące Kowary z Jelenią Górę oraz Karpacz z Mysłakowicami to trasy nieczynne od kilkudziesięciu lat. W czerwcu br. samorząd województwa dolnośląskiego oficjalnie przejął połączenia od PKP. To pierwszy krok w kierunku rewitalizacji linii i przywrócenia na nich pociągów.
Marszałek województwa Cezary Przybylski, Tymoteusz Myrda – członek zarządu województwa dolnośląskiego i wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Marek Obrębalski, a także przedstawiciele m.in. gmin Karpacz, Mysłakowice, Podgórzyn oraz Związku Gmin Karkonoskich omawiali wczoraj kwestie dotyczące rewitalizacji linii kolejowych z Jeleniej Góry do Karpacza i Kowar.
To świetny przykład na renesans połączeń kolejowych. Sieć linii kolejowych jeszcze na początku lat 50. i 60. XX wieku była bardzo rozbudowana. Potem nastąpił proces niedoinwestowania, postępującej dewastacji. Chcemy ten proces odwrócić poddając kompleksowej rewitalizacji linie kolejowe z Jeleniej Góry do Karpacza i Kowar – mówił wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Marek Obrębalski.
Planowana inwestycja realizowana będzie etapami. Prace zakładają rewitalizację 10-kilometrowego odcinka z Jeleniej Góry do Mysłakowic, 15-kilometrowego fragmentu z Mysłakowic do Kowar Górnych i 7-kilometrową trasę z Mysłakowic do Karpacza. Wspomniane trasy znajdują się na coraz dłuższej liście połączeń, które w ostatnim czasie przejął Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
Przejmowanie i rewitalizacja linii to część naszego projektu odbudowy kolei na Dolnym Śląsku. Chcemy przywrócić pociągi między innymi na trasy z Jeleniej Góry do Kowar i Karpacza, co ułatwiłoby dojazd do okolicznych miejscowości mieszkańcom Kotliny Jeleniogórskiej, ale też turystom – mówi marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Jak poinformował członek zarządu województwa dolnośląskiego Tymoteusz Myrda: Do rewitalizacji przewidziany jest odcinek Jelenia Góra – Kowary Górne o łącznej długości 25 kilometrów z opcjonalnym odgałęzieniem do Karpacza o długości siedmiu kilometrów. Linia ta nie tylko wzmocni ruch turystyczny w regionie, ale przede wszystkim ułatwi mieszkańcom regionu dojazd do miejsc pracy i edukacji, a także ośrodków zdrowia, kultury czy sportu.